ceramah agama

sumpah pocong

Posted on 24 August 2009. Filed under: ceramah agama, perpaduan | Tags: |

Ketua kampung takut sumpah pocong Cetak
Ditulis oleh Admin
Sabtu, 20 Jun 2009 17:45
YOGYAKARTA – Seorang ketua kampung di Kabupaten Sleman di sini, Marsihono bin Atmo Wiarjo tidak datang untuk berikrar sumpah pocong bagi menafikan dia melakukan perbuatan keji seperti meminta seorang penduduk wanita melakukan hubungan seks dengannya, lapor sebuah akhbar semalam.
Majlis bersumpah itu diadakan selepas waktu solat Jumaat di pekarangan Masjid Alfalah, Kampung Jumeneng II, Desa Margolulyo, Kecamatan Seyegan, Selman.
Sebelum ini dia menyatakan kesediaan untuk melakukan sumpah pocong itu menyebabkan ribuan penduduk menghadiri majlis itu. Sumpah pocong pada kebiasaannya dilakukan ketika tubuh seseorang dibalut dengan kain kapan seperti jenazah orang yang sudah meninggal dunia.
Mereka yang bersumpah pocong akan disertai dengan saksi dan dilakukan di masjid. Apabila keterangan seseorang yang bersumpah pocong tidak benar, orang yang bersumpah itu akan mendapat laknat daripada Tuhan. Dalam majlis sumpah pocong ketua kampung itu, seorang tokoh agama, Rois Mujiharyono diberikan tugas mengetuainya. Dua bangku kayu dan dua kain kapan telah dibentangkan termasuk satu kitab al-Quran dan surat pengakuan sudah disediakan untuk majlis itu. Namun, Marsihono tidak tampil ketika Rois memanggil namanya untuk melakukan sumpah pocong.
Dua pemuda kemudian secara sukarela datang ke rumah ketua kampung itu bagi memintanya datang menghadiri sumpah itu. Apabila dua pemuda itu tiba, kakak ketua kampung itu menyatakan adiknya sudah keluar rumah pada waktu pagi. Berikutan itu, majlis tersebut dibatalkan tetapi Rois berkata : “Saudara kepala dukun ternyata tidak memiliki jiwa perwira. Justeru, dia mengaku dan benar-benar melakukan tindakan tercela itu.” Rois menyatakan sumpah pocong itu dilakukan selepas satu pertemuan diadakan pada Selasa lalu yang dihadiri oleh ketua kampung tersebut. – Agensi
Advertisements
Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Soalan Bukan Islam Untuk Orang Islam, Tentang Agama Islam

Posted on 24 August 2009. Filed under: AROUND SABAH, canggihlaksana, ceramah agama, Hari Raya Aidil Fitri, surau flat km.5 |

Sewaktu Nabi Muhammad saw wafat, telah disempurnakan agamamu (Islam). Semua persoalan akan ada jawapannya, hanya ilmu di dada penentu jawapan apa yang perlu diberi.

1) Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran? Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memapaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

2) Nama Nabi Isa disebut lagi banyak dari nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran, tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan? Soalan sebaliknya, dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan @ Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan nabi dan rasulNya. Walaubagaimanapun, Allah Maha mengetahuinya.

3) Dalam Islam percaya yang Nabi Isa as diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad saw wafat. Jadi, bila Nabi Isa as dibawa ke langit, tentu sahaja nabi Isa itu Tuhan kan ? Dalam banyak2 kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi yang diutuskan kepadanya sebagai Tuhan (Nabi Isa). Sedangkan, dalam Bible juga yang ade menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata “siapa yang taat pada Allah akan masuk Syurga, siapa yang menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk neraka.

4) Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir? Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Perumpamaan : Jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulong masih hidup, hakikat yang tidak akan berubah ialah anak sulong tetap sulong.

5) Nabi Isa as disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahirtanpa bapa. Kita jawab seperti ini, antara ibu dan anak, mana yang lagi mulia? Tentu ibu kan ? Jadi, kenapa orang Kristian tidak sembah Mariam je? Kan Mariam ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga merupakan manusia pertama, kenapa tidak disembah Adam sahaja? Jawapan lengkap ada dalam Surah Imran, ayat 59.

6) Jika baca tafsir, Allah berfirman sekejap guna ‘Aku’, sekejap guna ‘Kami’Kenapa? ‘Kami’ kan lambang ‘Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)’ ? Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, ‘aku’ kata jamaknya ‘kami’ yang menggambarkan tentang ‘Allah dan keagunganNya’ .

7) Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa Islam perlu potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yang perlu disimpan? Kita jawab dengan soalan ini, kuku juga anugerah tuhan, kenapa orang Sikh Punjabi potong kuku?

8) Sami Budha vegetarian bertanya, kenapa Islam suruh bunuh binatang untuk dimakan? Kan zalim kerana bunuh hidupan bernyawa? Sains telah buktikan, sayur dan pokok turut ade nyawa. Malah, apabila kita basuh tangan pun, ade banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak kejam? Bila kita bunuh (sembelih sebenarnya) 1 ekor lembu, sebenarnya kita telah selamatkan banyak nyawa manusia.

9) Sami Budha menjawab ” Bunuh sayur dosa kecil sebab sayur kurang deria, bunuh binatang dosa besar” Kita jawab seperti ini, habis tu, kita cuma berdosa kecil je la jika bunuh orang yang pekak, buta, bisu hanya kerana dia tidak ade deria?

10) Sami Budha menjawab lagi “Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik” Kita jawab lagi “habis tu, awak makan lah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus”

11) Sami Budha berkata lagi “makan binatang akan dapat banyak penyakit” Kita jawab ,”Penyakit datang kerana kita makan banyak. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran…” Eleh, tembakau dan dadah pun dari tumbuhan juga kan ? Lagi besar penyakitnya kan ? Lembu yang ragut rumput hari2 pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi jangan lah cakap haram apa yang telah Allah halalkan untuk kita.

12) Kan babi itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan babi? Sebab bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan.

13) Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari2 sembah Kaabah. Islam bukan sembah Kaabah, tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam Sembah Allah, kaabah Cuma kiblat. Perlu tahu bezakan. Bukti, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindi tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari2 pijak gambar Kaabah (sejadah). Jika ada gambar Kaabah diletak di KLCC, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah… Bukan sembah Kaabah!

14) Kenapa perlu ikut nabi Muhammad saw kerana nabi dan rasul sebelum baginda kan betul2 juga? Nabi sebelum Nabi Muhammad saw diutus untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad saw diutus untuk semua kaum dan sepanjang zaman.

Soalan2 yg nyatakan di atas, sebenarnya memang benar2 di tanya oleh orang bukan Islam secara spontan pada orang Islam… mereka bertanya bukan kerana hendak tahu, tapi kerana hendak membuatkan orang Islam yg ilmu hanya ala kadar berasa was2 dengan Islam dan akhirnya orang Islam akan berasa was2 dengan agama yang dianutinya. Jadi jawapan yg disampaikanpun tak perlu panjang2 cukup sekadar ringkas dan padat. Aku hanya menyampaikan sahaja. Segala kekurang dan salah silap harap diperbetul dan dimaafkan…

WALlahua’lam

Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

emel kemusykilan Gemilang Mirza kepada JAKIM

Posted on 12 January 2009. Filed under: ceramah agama, Finance, HYIP, Pelaburan | Tags: , , , , , , |

.

Nama

:

.

Jefri Abd Rahman.

 

E-Mel

:

 

zeff1926@oum.edu.my.

 

Kategori

:

 

SYARIAH


SUB KATEGORI
Muamalat – –Sila Pilih–


 

Tarikh Hantar Soalan

:

 

14/07/2008 10:13 AM

 

Soalan

:

 

Assalamualaikum wbt, saya ada persoalan tentang satu pelaburan MIRZA atau Gemilang Mirza yang menawarkan keuntungan tetap 35 peratus sebulan selama 6 bulan. Pada mulanya saya memang tertarik dengan pelaburan tersebut yang memang menguntungkan pelabur tetapi apabila seorang ustaz mengatakan pada saya bahawa pelaburan tersebut mempunyai unsur-unsur riba dan saya keliru tentangh unsur riba.. boleh jelaskan.Terima kasih..

 

Jawapan

:

 

Pelaburan adalah satu elemen dalam perniagaan. Mana-mana pelaburan yang hendak disertai mestilah berasaskan kepada syarat-syarat seperti berikut: i. Ada akad yang jelas. ii. Tempat pelaburan yang tidak bercanggah dengan hukum syarak. iii.Tiada unsur-unsur riba. iv. Tiada unsur-unsur penipuan. v. Tiada unsur-unsur penindasan. vi. Tiada unsur-unsur penyelewengan. Apabila pelaburan memenuhi syarat-syarat seperti yang ditetapkan di atas maka ia diharuskan.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke -77 pada 10-12 April 2007 telah memutuskan bahawa sebarang bentuk pelaburan yang menjamin keuntungan secara tetap seperti yang ditawarkan oleh beberapa syarikat pelaburan dalam dan luar negara adalah haram kerana ia mengandungi unsur-unsur tersebut seperti tempat pelaburan dan perjanjian keuntungan kerana keuntungan yang diperolehi oleh pelabur mesti mengikut naik turun keuntungan perniagaan dan kerugian syarikat.

.

 

Status

:

 

Selesai – Paparan Web.

.

Nombor Rujukan

:

 

Asmhn 140708

 

Tarikh Selesai

:

 

14/07/2008 11:41 AM

 


Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya

Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...