Skim Bantu Pemiutang

Posted on 19 January 2009. Filed under: Finance, Perbankkan, POLITIK | Tags: , , , , , , , , , , |

Ekonomi


19 Januari, 2009 22:51 PM  

Singapura Sedia Skim Bantu Pemiutang

SINGAPURA, 19 Jan (Bernama) — Parlimen Singapura hari ini meluluskan pindaan kepada undang-undang bankrap dengan memperkenalkan skim pembayaran semua hutang bagi mengelak orang yang berhutang daripada diisytihar bankrap, selain membantu meringankan pembayaran hutang mereka.

Skim yang diperkenalkan menerusi Rang Undang-Undang Bankrap (Pindaan) 2009 itu membolehkan orang yang bergaji dan mempunyai hutang tidak melebihi S100,000, menyertai pelan itu dengan pemberi kredit masing-masing, bagi mengelak menjadi bankrap.

Lebih utama lagi, mereka mendapat peluang untuk meneruskan pekerjaan masing-msing, kata Menteri Undang-undang dan Pejabat Amanah Awam dan Insolvensi, yang memperkenalkan pindaan itu.

Bagi membayar hutang menerusi skim itu, orang yang berhutang perlu memotong sebahagian pendapatan bulanan serta membuat penyesuaian gaya hidup.

Jika mereka mematuhi obligasi kewangan itu, dia akan dibebaskan daripada hutang dan memulakan hidup baru, kata kementerian berkenaan.

Kementerian itu juga berkata bagi memastikan kepentingan orang yang berhutang dipelihara, pemegang amanah mesti berpuas hati bahawa pelan pembayaran hutang yang dicadangkan itu cukup ketat dan membuat penyesuaian perlu sebelum meluluskannya.

Tujuannya ialah supaya mereka yang terlibat mendapat manfaat yang lebih baik berbanding apa yang mereka dapat jika diiytiharkan bankrap, katanya.

Jika mereka gagal menjalankan tanggungjawab seperti kerap gagal membayar pinjaman, pemberi redit boleh meneruskan prosidng banrkap ke atasnya.

— BERNAMA

MY WORD : WAKE UP OUR MENTERI (BETTER WE FOLLOW THEM ESPECUALLY OUR AS SABAHAN)

MAYBE NOW ITS THE RIGHT TIME…

MAAF SAYA  CUMA NAK BAGI INFO, TIADA KENA MENGENA DENGAN SAYA PUN  😉

Advertisements
Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Lagi lagi Gemilang Mirza

Posted on 19 January 2009. Filed under: AROUND SABAH | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

dR_Bangang

Damascus, Syria

Gemilang Mirza Ponzi Terhangat di Papar Sabah

·                                 Posted in the Malaysia Forum

 

Friday Dec 19

 

@@@@@@@@@@
PULANGAN PELABURAN:
12.5% sebulan selama 6 bulan (sekarang cuma 5 bulan)
Jadi di akhr tempoh 6 bulan anda dpt 175.2%(untung + Modal)
Berminat sila lawati awangbinting,blogspot,com

dR_Bangang

Damascus, Syria

Friday Dec 19

 

Konon sekarang ini Awang Buntal Pg kambura sedang menemui BNM untuk membuat BANK, ulang siaran, membuat BANK!!!!!.

Bank keldai.

Polisi kjaan malaysia ialah untuk menggabungkan semua bank di msia menjadi 10 bank tempatan yg terkemuka empat tahun lalu.

Skrg pengendali ponzi berani berurusan dengan BNM untuk membuat bank <<< ini adalah satu drpd knyataan Awng buntal yg menggmbarkan tahap pmikiran beliau di kepla lutut

PonZEN

Kota Kinabalu, Malaysia

Saturday Dec 20

 

Ponzi GM ini memg hangat skarang, ada suda yang contact BNM dan dr semakan yg dibuat tiada pun apa2 kelulusan yang diberikan. selama ini pelabur2 ditipu dengan maklumat salah

GMkuSayang

Bucharest, Romania

Monday Dec 22

 

Test …

Salwa dah jadi duta GM

GMkuSayang

Bucharest, Romania

Monday Dec 22

 

artis tua yg pakai botox sebotol tiap 4 bulan
dah tak laku
org tak kenal sapa salwa
kcuali orang tua2 umur 40 ke atas kot

GMkuSayang

Bucharest, Romania

Monday Dec 22

 

dah takder offer mana2 dah.
offer dari sykt skim cpt kaya pun tungap saja laa

jual kataran burung layang2

GMkuSayang

Bucharest, Romania

Monday Dec 22

 

penyokong politiknya tawfik titingan

nanti kita paparkan sini sapa penyokong skim cepat kaya ini

GMkuSayang

Bucharest, Romania

Monday Dec 22

 

Beli datuk dari semenanjung,
upah artis tua

Buntal

Kuala Lumpur, Malaysia

Monday Dec 22

 

buntal makin desperate sekarang, buat promosi gila2 sebab bak kata dr. bangang, tanggungannya juta2 tapi duit yg pusing2 tinggal makin sedikit

Buntal

Kuala Lumpur, Malaysia

Monday Dec 22

 

siapa nama pegawai BNM yang balik2 GM heret setiap kali gerak gempur ponziwan dia tu?

pegawai ini patut kita laporkan kepada pihak atasan dia di KL

PonZiLoVEr

Jinan, China

Tuesday Dec 23

 

THE BEST WAY — HAR (HIT AND RUN)

lu takde banyak wang,

lantak rm10 ribu,

lepas 6 bulan lu dapat modal balik rm10 ribu dan untung rm7,500.

Ambik balik modal, ambik untung 2,500 pas tu lu main ngan rm5,000

PonZiLoVEr

Jinan, China

Tuesday Dec 23

 

THE BEST WAY — HAR (HIT AND RUN)

lu takde banyak wang (sambungan),

main ngan rm5 ribu,

lepas 6 bulan lu dapat modal balik rm10 ribu dan untung rm3,760.

Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…

PonZiLoVEr

Jinan, China

Tuesday Dec 23

 

Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…
Ambik balik untung 3,760, labur balik rm5 ribu…

PonZiLoVEr

Jinan, China

Tuesday Dec 23

 

sampai kena serbu BNM

kahkahkah…….

masa dia kene serbu lu dah untung puluh puluh ribu $$$$

kaut duit ponzi sebanyak mungkin
pada setiap masa jangan biarkan mana-mana ponzi simpan wang anda ….

selamat menyembelih ponzi

Cuma aku

Indianapolis, IN

Tuesday Dec 23

 

Syabas, inila beza amatur dgn pro. Tambah sakit la awang binting

Cuma aku

Indianapolis, IN

Tuesday Dec 23

 

GMkuSayang wrote:

dah takder offer mana2 dah.
offer dari sykt skim cpt kaya pun tungap saja laa
jual kataran burung layang2

Artis? Nenek surirumah la, mana ada album dia daa. Dari sebatu lagi botox dia dah nampak.
Awg binting minat dia masa jadi konduktor dulu. Kira nostalgia la

untung2

Papar, Malaysia

Monday Dec 29

 

stakat ni mirza msh untung ba…
Tapi kesesakan di kaunter bukan alang2
Harap gm ambil lngkah membaikinya.

untung2

Papar, Malaysia

Monday Dec 29

 

bgus jg ada cerita pro dan cons utk jd panduan brsama.
Tlampau taksub mnyokong atau mmbangkang pun tiada juga guna… Siapa suka labur, taksuka jangan

Cuma Aku

Nibong Tebal, Malaysia

Tuesday Dec 30

 

Apa yang benar-benar berlaku disebalik surat yang dijaja oleh ponzi haram ini?

awangbinting,blogspot,com (tulisan terbaru bersama dr Bangang)

1. Awang Binting telah mengirim surat meminta penjelasan kepada Bank Negara Malaysia dan kemudian Bank Negara Malaysai menghantar surat balasan memberi penerangan kepada Awang Buntal durjana. Isi surat berkenaan menyatakan

2. Aktiviti GMSB mestilah tidak bercanggah dengan Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA), Akta Insurans 1996 dan Akta Perbankan Islam 1983. Ketiga2 akta ini ada menyentuh tentang hal yang sama iaitu mencegah >>> aktiviti pengambilan deposit secara haram. Sedangkan GMSB terang2an menjalankan aktiviti pengambilan deposit secara haram.

3. Isi kandungan yang menyatakan GMSB boleh menjalankan aktivitinya asalkan “konsep perkongsian perniagaan” itu tidak bercanggah dengan mana-mana akta yang disebutkan. Ini tidak bermakna apa-apa. Semua syarikat dinegara iniboleh menjalankan aktiviti masing2 asalkan tidak bercanggah dengan mana2 akta yang mengawalnya. Hakikatnya aktiviti GMSB bercanggah dengan sekurangkurangnya 5 akta

Bkn si Babad

Labuan, Malaysia

Wednesday Dec 31

 

Thn 2009 akan menjanjikan kejatuhan GM sdn bhd.

Kakak aku minta duit nak topup dlm GM.
Aku nda mau bg, wlaupn aku dpt untung dlm industri MLM.

AkuMauKaya

Papar, Malaysia

Thursday Jan 1

 

hahahaha paduli kamurang mau sakap apa..yg panting saya malabur di GM sudah balik pukuk… sakarang saya kasi labur yang untung saja..yg modal awal saya sudah taruh dalam bank.. sakarang saya dapat untung lagi dan lagi dan lagi dan lagi.. bayar rumah dan kurita 2 buah bulan2 pakai untung dari GM saja… yang dangki tu.. shut up la… yang pasti GM telah mengubah kehidupanku kini..

penyelidik

Papar, Malaysia

Friday Jan 2

 

GMkuSayang wrote:

artis tua yg pakai botox sebotol tiap 4 bulan
dah tak laku
org tak kenal sapa salwa
kcuali orang tua2 umur 40 ke atas kot

oi bodoh siapa mau tengok artist muda kalau yg muda ya memang lah kulit masih tegang dia nda mkn apa herba pun masih saja tegang , org mesti mau ambil duta org yg berumur supaya dapat di lihat hasilnya setelah memakan herba2 tetap masih sexy, cantik. YANG KAU MAU TENGOK ORG MUDA BUAT APA PALUI BETUL KAMU NI ORG MUDA YA MEMANG NAMPAK MUDA LAH WALAU TIDAK MEMAKAN APA2 fikir ba kalau mau memberi maklumat. kau tengok yg iklan utk kecantikan tapi menggunakan org muda apa benarnya di situ????? org muda ya tetap muda lah kalau mau iklan pasti guna kan org yg sudah mengamalkan sesuatu produk dan mesti berumur baru tau macamana dia dgn penggunaan kesannya kalau guna iklan org muda alahai itu lah yg mengarut…

Bkn si Babad

Papar, Malaysia

Saturday Jan 3

 

penyelidik wrote:

<quoted text>pintar lah konon, kau tau aku sudah bertahun ikut MLM ni mana kayanya cukup mkn pun inda, apa lagi kalau sistem piramid huhhh lagi tipu org aja kerja dia org di atas yg kenyang org d bawah alahai kalau tiada yg join kesian papah la, aku sudah puas lah pengalaman sebegini tiada hasilnya,

Ya, bertahun ko trlibat dlm MLM, tapi usaha mu macam mana..?
Dlm industri MLM ni, tidak senang untuk brjaya dan amat mudah untuk gagal.
Tapi sekali lagi, kenapa mau ikut org yg gagal.
Apa salahnya ikut org yg brjaya..

Sistem piramid..?
Di tempat kerja mu itu tiada sistem piramid?
Carta organisasi sesebuah syarikat atau kerajaan tiada sistem piramid..?

Manap Mulop

Shah Alam, Malaysia

Sunday Jan 4

 

Kamu tunggu saja Gemilang Mirza akan di serbu oleh Bank Negara dalam tempoh terdekat. Hati2 lah kamu semua.

Manap Mulop

Shah Alam, Malaysia

Sunday Jan 4

 

Keluarkanlah pelaburanmu cepat sebelum kau menyesal, kalau kau tak pecaya talipon saya di 0177515121/0197068488

babyMeena

Kota Kinabalu, Malaysia

Sunday Jan 4

 

Manap Mulop wrote:

Keluarkanlah pelaburanmu cepat sebelum kau menyesal, kalau kau tak pecaya talipon saya di 0177515121/0197068488

betulkah yang kau cakap ni manap?

sakit jiwa

Jinan, China

Monday Jan 5

 

mmg betul, plabur tgh riuh rendah skrg

sakit jiwa

Lviv, Ukraine

Monday Jan 5

 

adux3..: puteri salju>27hb12 diorang cakap duit tiada sebab aku pergi lewat n diorang suruh pergi 31 hb,,,31hb aku pergi GM alasan sama masalah bank n suruh aku pergi 5hb..aku pergi arini pun sama..so,.macam?

Manap Mulop

Shah Alam, Malaysia

Monday Jan 5

 

 

Aku dengar bos dia dah buat laporan Polis hilang duit RM500,000.00 jadi apa lagi itu adalah alasan yang paling baik untuk tidak bayar keuntungan pada kamu….

PALOI

Malaysia

Monday Jan 5

 

 

Memang urg kita indak jara jara..! Dulu melabur di Umi Esianti…pun kana dipaloi paloi kan. Dah tu ..melabur di internet..! Kang ani melabur lagi kat sikong ani. Tapi aku puji satu aja lah pasal urang kita ani.. ” Bila dah kana buyuk..ilang usin..semua diam diam..control macho “. Memang aku respek !

PALOI

Malaysia

Monday Jan 5

 

 

..Ehh kau ni Manap.. nanti abih pelabur dia urang sakit jiwa tarajun ka sungai papar ! Patang tadi aku di Papar…indak ada apa apa pun !

Manap Mulop

Shah Alam, Malaysia

Monday Jan 5

 

 

kamu tunggulah sikit hari lagi, aku di Shah Alam ni dengar cerita Bank Negara sedang pantau sama dia.

Polis Imfomer

Shah Alam, Malaysia

Monday Jan 5

 

 

Ya betul kata si Manap tu, aku dapat maklumat yang di Benting ni tak boleh simpan duit dalam Bank takut di tangkap oleh Bank Negara. Sekarang dia buat report Polis supaya bila ada orang nak claim duit dia kata dia rugi dah hilang duit. Kau tengok saja di Benting tu bukan sekolah tinggi sangat…… tipu saja tu. Semua saudara mara dia sekarang dah kayaraya dah.

cuma aku

Nibong Tebal, Malaysia

Monday Jan 5

 

“BNM tidak serius tangani skim cepat kaya di Sabah

Bank Negara Malaysia (BNM) ditegur kerana tidak mengambil tindakan serius terhadap mereka yang terlibat dalam aktiviti skim cepat kaya di Sabah.

Preside persatuan pengguna Sabah & Wilayah persekutuan labuan (CASH), Datuk Patrick Sindu (Sindhu?) berkata, jika tidak ada tindakan terhadap para penganjur skim itu, orang ramai yang akan rugi – Daily Express 6.1.09″

Busy covering your aaass now, Patrick? The truth is, Sabahans are tired of your acts. You’re a total clown. Its time now that you choose, either to become a politician, or, a social activist, or a ponzi supporter.

Kenapa sekarang sampai menegur BNM? bukankah kamu yang memilih untuk berenang bersama GM bulan Disember 2008 yang lepas. Kamu ikut berceramah menggalakkan orang mengikuti GM di Tenom. Kami masih ingat kenyataan kamu, jangan pura-pura baik sekarang. Kami yang tidak mengikut ponzi tidak perlu orang hipokrit macam kamu. Sebaliknya, GM amat memerlukan kamu untuk memulihkan imejnya.

Bagaimana kalau kamu bertanding atas tiket GM dlm pilihanraya yg akan datang?

cuma aku

Nibong Tebal, Malaysia

Monday Jan 5

 

6 Jan 09, 09:37 AM
virus: kes ni pasti akan berulang.ofic GM akan di banjiri orang ramai setiapkali musim pelabur2 menuai pelaburan mereka… guna chek aku rasa sangat mudah,senang, cepat,teratur dan tak memeningkan kepala
6 Jan 09, 09:32 AM
virus: guna duit cash memang banyak masalah… sal tak guna je chek.. so terpulang la pada individu nak ambil kat mana2
6 Jan 09, 09:31 AM
virus: tapi aku rasa,cara bayar tunai ni rasanya perlu kena tukar la.. bukan apa,untuk memudahkan system pembayaran balik dividen pelabur tang melabur di bursa saham GM hehehe…
6 Jan 09, 09:16 AM
bingung: apa ceta???? aku hairan niiii ada kes tak kena bayar GM ke????

Biar saya ulang siaran. Ini kenyataan Datuk Patrick Sindu di Seminar Gerak Keusahawanan anjuran GM semasa GM belum tenat seperti sekarang…

“Syarikat ini boleh kita yakini kerana ia berdaya saing yang baik dan bukan skim cepat kaya dan perniagaan Mirza adalah melalui barangan syarikat serta dalam penyiasatan kita akui kemampuan syarikat ini,” katanya.

Ingatkah Patrick?
Masihkah kau ingat
engkau berlari-lari
di Dewan Antanom
menyokong ponzi

hahahaha …..

Berhentilah dari Cash secara terhormat!

Gurlz

Hsinchu, Taiwan

Tuesday Jan 6

 

huru hara di pejabat GM,

orang mnunggu giliran dari pagi hngga ke ptg. Bila sampai ja turn, wang pun abissss.

adusssss. kecian de loh. pok! pok! pok!(tepuk dahi)

Project A

Shah Alam, Malaysia

Tuesday Jan 6

 

Bukan masalah bangsa yang kita pertikaikan, masalahnya bangsa kita satu ni sedang menipu bangsa-bangsa kita yang lain. Kalau bangsa kita betul-betul nak menolong bangsa tak apa, tapi ni nak menipu. Mengapa kalau bangsa kita menipu tak apa ke disebabkan bangsa sendiri. Mana boleh macam tu sebab yang menjadi masalahnya adalah “MENIPU”. Kamu bayangkan saja kononnya dapat gelaran Datuk dari istana negara. Sebenarnya Si Benting tu dapat Datu daripada Sultan Sulu dan anugerahnya disampaikan di Vistana Hotel Kuala Lumpur. Itu pun orang ramai tak tahu. Habis dikasi bodohnya orang kita ni.

kotakinablusabah malaysia

Kota Kinabalu, Malaysia

Wednesday Jan 7

 

Dia Makan Palan palan… sikit sikit… sikit sikit… na parut buncit suda… manusia bila suda jumpa duit… apa pun bulih jadi… suda banyak dia mau banyak lagi… siap siap la lawyer kamu urang… dia enda peduli suda tu business… kaya suda dia…

AliLaPointe

Kota Kinabalu, Malaysia

Wednesday Jan 7

 

keluar daily ka dia dpt datuk dari mana

Project A

Shah Alam, Malaysia

Wednesday Jan 7

 

Itulah kamu nak baca surat khabar, sekarang duit dia dah habis kononnya hilang di Bank. Mana dia ada simpan duit di Public Bank begitu banyak, mampus dia nanti.

project D

 

Wednesday Jan 7

 

Project A wrote:

Bah kalau kamu tak percaya saya nak tanya kamu, mengapa hari ni GM limitkan pembahagian keuntungan kepada RM1000 sahaja. Maknanya GM dah kehabisan wang dan tak boleh buat pusingan dah. Mampuslah kamu orang semua……….

kwn aku ambil duit p sana kemarin ok pun berjalan lancar..dpt full lg duit dia..

project D

 

Wednesday Jan 7

 

Lap-lap pu wrote:

<quoted text>
ani laagi buduh sumbung.. inda baca daily express ka?? mimang si binting dapat dato dari sultan sulu wakaka

klu betul lah dia dpt dato dr sultan sulu ko apa peduli..sibuk lah lu..

Tampalak

Malaysia

Thursday Jan 8

 

Jangan tah biskita bakurapak yang bukan-bukan,baik sudah ada GM tu,boleh tolong orang Sabah…ingat masa biskita sanang dulu dapat bayaran dari GM inda ada masalah tapi karang ani baru saja sadikit masalah,sudah macam macam kurapak…padahal duit dulu sudah banyak masuk dalam poket…inda pandai basukur orang kitani ani…untuk Pak Awang Binting,baiki kelemahan dan teruskan usaha pulihkan GM.

project D

“”One for All””

Thursday Jan 8

 

Project A wrote:

Project D kamu ani anak manakan si Binting ni kan, apa kureta kau pakai sakarang Furtuner atau D/Cab. Itu usin orang kampong kau pakai beli kurita. Aku sumpah laknat kau nanti.

aku kongsi modal pun guna duit aku sendiri..aku tak pinjam duit ko..atau pun duit org kampong..palui si laknat kaparat ni!!!
aku yg nak kongsi modal..jd aku kenalah berani tanggung resiko klu duit aku hilang..hilanglah..ko apa kisah..sibuklah lu bro..

GAYUDAN PACAH

Kuala Lumpur, Malaysia

Thursday Jan 8

 

Jgn jd palui..! karang ani bnyk tmpt blh buat duit.. pikir ja kamu.. klu org buat duit ikutlah buat duit jgn buat sibuk lah.. klu mau sanang join PQ lu, pastu join GM.. pikir2..lah bnyk, jgn sikit..

project D

“”One for All””

 

Thursday Jan 8

 

GAYUDAN PACAH wrote:

Jgn jd palui..! karang ani bnyk tmpt blh buat duit.. pikir ja kamu.. klu org buat duit ikutlah buat duit jgn buat sibuk lah.. klu mau sanang join PQ lu, pastu join GM.. pikir2..lah bnyk, jgn sikit..

masalahnya PQ melabor kat mana? tkde maklumat bro..

project D

 

Thursday Jan 8

 

aku kenal PQ bulan ogos tahun lepas 2008

salamsalur

Kuala Lumpur, Malaysia

Thursday Jan 8

 

kuang…kuang…kuang….
ujan barai2
ambuk makan padi
inda kana bayar
jangan susah hati….he…he..hehehehehe

project D

“”

Saturday Jan 10

 

gabai wrote:

mudah2an pelabur2 di GM tak membilang duit daun nangka…
kesian kawan saya dulu masa melabur di internet melabur abis RM100K…akhirnya ketawa sendiri mengira duit daun nangka..
berhati2lah kawan2 semua..mula dia naik ja ni, esok2 menjunam..(palis-palis)..
sendiri maupikir laaa

GM bukanlah pelaburan internet..

gurlZ

Hsinchu, Taiwan

Saturday Jan 10

 

project D wrote:

<quoted text>
GM bukanlah pelaburan internet..

setuju dengan anda 100%.

GM bukan pelaburan internet.

GM adalah skim cepat kaya.

Penganjurnya Awg Binting, tidak tau apa-apa pasal internet. Sebelum itu dia adalah konduktor bas.

kecian de loh.

projek A

Kuala Lumpur, Malaysia

Monday Jan 12

 

Maklumat terkini Syarikat Gemilang Mirza telah di sita oleh Bank Negara pada pagi tadi. Kedainya di Papar telah diserbu termasuklah rumah si Binting di Benoni Papar. Padanlah muka kamu orang taak mendangar nasihat diaku. Mari kita lihat sapa yang kena……

project D

“”One for All””

 

Tuesday Jan 13

 

projek A wrote:

Oooi projek D kalau nak lingkupkan orang melayu jangan kira bangsa apa tau tak ? Kau anak buah Si Binting memanglah bersubahat dengan binting untuk memusnahkan bangsa kamu sendiri.

ada org paksa masuk GM ker?? aku sendiri kongsi modal sebab aku yg mau sendiri..tkde org paksa..skang duit aku hilang ko apa kesah..biasa ler huntung rugi dalam berniaga..kita ada otak kita blh fikir sebelum masuk..klu takut diam2 le..bg aku ini pengalaman..klu ko cakap aku anak buah dia ko ckp lah aku pduli apa..

project D

“”One for All””

Wednesday Jan 14

 

projek A wrote:

Kamu tengok surat khabar hari ni sudah tersebar cerita dalam akhbar muka depan lagi tu. Sekarang ni yang kayaraya makan duit orang adalah anak beranak dan saudara mara si Binting termasuklah si projek D. Orang kampong yang di tipunya sudah merana lingkup dengan duit dah habis. Inilah perancangan licik si Binting & co.

maaf ye masih dsiasat lagi..hak..hak..hak..

project D

 

Wednesday Jan 14

 

kamu ni gelojoh sangat lah nak tengok org jatuh..sabar la bro..ko masih percaya jg aku masih ada kaitan dgn ag.binting..kan ni forum mesti ada kerajaan dan pembangkang..apa lah lu bro..

project D

 

Thursday Jan 15

 

Sesungguhnya fitnah merupakan satu elemen yang cukup bahaya, apatah lagi fitnah terhadap agama yang boleh menjurus kepada hukum membunuh, kerana al-Quran ada menegaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada pembunuhan.(maksud ayat 191 dan 217 surah al-Baqarah).

amaran

Kota Kinabalu, Malaysia

Thursday Jan 15

 

nahi mungkar itu satu kewajiban.MIRZA perniagaannya tidak jelas ada unsur2 gharar(meragukan). Menipu org ramai kononnya ada lesen dari bank negara tetapi hakikatnya tiada. hanya surat maklumbalas umum sahaja. bukan lesen kebenaran kutip deposit.pendptan dari sales produk2 MIRZA tidak cukup sebenarnya utk memberi pulangan 12.53% sebulan kepada semua pelabur.ada unsur2 menyorok kebenaran di situ. Haram disudut Islam, haram di sudut undang2 sivil. classic case of PONZI Scheme

amaran

Kota Kinabalu, Malaysia

Thursday Jan 15

 

“Syarikat ini boleh kita yakini kerana ia berdaya saing yang baik dan bukan skim cepat kaya dan perniagaan Mirza adalahberasaskan melalui barangan syarikat serta dalam penyiasatan kita akui kemampuan syarikat ini,” katanya(Patrick Sindu).
~Utusan Borneo 30hb November 2008.I smell something fishy…..

Friday Jan 16

 

KOTA KINABALU, Jan 15 (Bernama)– The managing director of an investment company today denied operating a get-rich-quick scheme.
ADVERTISEMENT

Datu Pengiran Awang Binting Pengiran Salleh, whose company Gemilang Mirza Sdn Bhd which was raided by Bank Negara on Tuesday on suspicion of illegal deposit taking and money laundering activities, said his company was based on the profit distribution of sales of the company’s products.

“I forwarded the company concept to Bank Negara and they sent me a letter saying that the sale of my products was under the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry.

“I was also told to be familiar with legal acts regarding the concept of my company and I found that there was no act that says my company concept was illegal,” he told a media conference here today.

Awang Binting also said he referred the company concept to Chief Minister Datuk Seri Musa Aman and was told Gemilang Mirza was an example to other companies in producing more entrepreneurs.

On Tuesday, Bank Negara carried out the raid at the company’s premises in Papar following complaints received from the public.

The company is being investigated under Section 25(1) Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA), which carries a fine not exceeding RM10 million or imprisonment for a term not exceeding 10 years or both, and Section 4(1) of Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA), which carries a fine not exceeding RM5 million or imprisonment for a term not exceeding five years or both.

— BERNAMA

projek A

Shah Alam, Malaysia

Friday Jan 16

 

 

Untuk makluman semua forumer, Si Binting ni sebenarnya menjadi korban oleh orang2 pintar disekelilingnya seperti anak2 buahnya dan saudara mara beliau ( termasuk projek D ). Kalau sesiapa yang mengetahui tentang si Binting ni dia tu nak kesat hingus pun tak pandai sebab sekolah setakat darjah 6 aje.

Sekarang kononnya GM ni satu syarikat perkongsian keuntungan. Kalau betul macam tu buatlah permohonan kepada Bank Negara untuk ambil deposit awam tapi tak jugak di minta sebab memang tak dapat kerana niatnya untuk membuat penipuan awam.

Satu perkara yang amat nyata sekali ialah kepada penyimpan disana saya mau tanya adakah kamu diberikan buku akaun atau slip bayar/terima wang kamu disana. Kalau tak ada macamana kamu boleh buang duit kamu begitu banyak disana tanpa sebarang bukti penyimpanan.

Astagafirullah……. matilah kamu orang semua kalau begini.

dR_bangang

Hsinchu, Taiwan

Friday Jan 16

 

Awang binting never failed to amaze me with his severe stupidity.

BNM wrote:

“I forwarded the company concept to Bank Negara and they sent me a letter saying that the sale of my products was under the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry.”

I cant think of anything else of what is more appropriate action of BNM than asking Mua Buntal to refer his ponzi concept to the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry. The sales of any products surely under jurisdiction of this ministry as Gemilang Mirza Sdn. Bhd. isn’t a financial company, neither it is a security company.

BNM wrote:

“I was also told to be familiar with legal acts regarding the concept of my company and I found that there was no act that says my company concept was illegal,” he told a media conference here today.

When you said that there was no act says your company concept was illegal, you just stating how ignorant you’re as a former bus ticket conductor. That’s to say how stupid you’re Awang Binting. As far as deposit taking is concerned – its damn illegal in BAFIA 1989 25 (1).

Honestly, GM is dead. I have no more intention to play with a dead ponzi.

Awang Binting is just a scumbag, a beggar. And those punters who worship Awang Binting are ninkimpoops and predestined to HELL.

project D

“”One for All””

Joined: Sun Jan 4

Comments: 507

Kota Kinabalu, Malaysia

Saturday

 

Investment firm boss threatens to sue BNM

Kota Kinabalu: Gemilang Mirza Sdn Bhd (GMSB) Managing Director Ag Binting Pg Salleh insisted Friday that his company is running a legal business and will take legal action against Bank Negara Malaysia (BNM) for Wednesday’s raid on his Papar office.

He claimed to have necessary documents to prove that relevant government agencies had supported his business.

“Being the founder, the GMSB is running its business legitimately,” he told reporters, Thursday.

BNM raided the GMSB office on suspicion of illegal collection of deposits and money laundering following public complains. Relevant assets and documents were seized for investigations.

The raid was conducted under section 25(1) of the Banking and Financial Institution Act 1989 (BAFIA) and section 4(1) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financial Act 2001 (AMLATFA).

Section 25(1) of the BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking or accepting deposits without having a valid license while section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage, or abetting the commission of the money laundering activities.

According to Ag Binting, thousands have benefited from GMSB’s profit sharing concept and none had complained of not receiving dividends since his company began operations.

He reiterated that his company’s activities mainly revolved around producing its own brand of produce and the people were investing jointly on “a profit sharing concept”.

Last year Ag Binting told Daily Express in an interview that GMSB reaped profits of between 50-60 per cent from the sale of their products and Ag Binting said his investors enjoyed profit sharing of between 10-12pc every month.

Ag Binting claimed that at one time GMSB had about 30,000 investors.

However, along the way the number reduced to 25,000.

On the amount, he said people were investing in the region of anywhere from RM5,000 to RM50,000. On how much GMSB had collected from investors, he revealed it was in the region of up to RM3 million.

However, he declined to reveal the amount of money that was reported missing in GMSB’s bank account. He had lodged a report at the Papar police station last Sunday about the missing money.

He said the missing money was an internal matter involving his family and that the case was considered closed.

On how he would face his investors since BNM had frozen all his bank accounts as well as properties, Ag Biniting said he urged all his investors to be clam, patient and understand the situation and problem he faced now.

“After BNM had completed their investigations I promise to find a way to pay back the investors,” he said, showing a book containing signatures of his investors expressing support for him and GMSB.

project D

“”One for All””

Joined: Sun Jan 4

Comments: 507

Kota Kinabalu, Malaysia

Yesterday

 

<post by Bunga>
aku pun setuju. dari dulu aku mengikut perkembangan syarikat ni. dari dia biasa2 saja sampai lah maju dan disokong oleh orang kuat seperti menteri2 di JKM, dari MOF, sampailah MARA dan kem perdagangan. takan lah dorang semua ni x cek latar belakang syarikat ni baik2. kalau mau bagi sokongan kepada apa2 saja suda tentu dorang ni suruh orang2 dia terutama pegawai undang2 dan pegawai perhubungan cek dulu siapa orang ni, apa perniagaannya, adakah perlu dan patut mendapat sokongan daripada pihak berkuasa dll. kalau syarikat ni memang penipu, ertinya kerajaan dan mana2 pihak yang memberi sokongan kepada konsepnya ini memang palui. x orang suka2 bagi kamu sokongan guna letterhead opis lagi tu dan syor ahli peniaga lain mencontohi konsep sesuatu syarikat. kerana pihak berkuasa punya orang dalam telah menyiasat betul2 tentang latar belakang syarikat ini maka dikeluarkan surat sokongan kepada syarikat ini dan mereka juga menyokong konsep ini dan berharap syarikat ini terus membantu masyarakat kita. Lucunya sudah surat2 begini dikeluarkan barulah konon bnm syak syarikat ini membuat kerja2 penipuan seperti apa tu amla, bafla ishh.. istilah2 begini yang menjurus kepada pengganas dan apa haram2 tu. Na, kan kalau dulu bnm dan mana2 pihak menyiasat betul2 syarikat ni memang dari dulu uda ketahuan dia terang2 langgar akta/peraturan/undang2.leceh la mcm ni. syabas GM. kami sentiasa menyokong perjuangan GM ini. mudah2an GM akan terus beroperasi dan membantu masyarakat setempat. Teruskan perjuanganmu. kami sentiasa mengikut perkembangan tentang konsep murni syarikat ni. sakarang bnm pun dah benarkan dorang teruskan operasi cuma menggunakan konsep yang lain pula. mungkin guna konsep di bawah kawalan bnm pulak. sebelum ni GM di bawah kawalan Kem perdagangan so uda tentu GM guna akta yang diterimapakai oleh kementerian ni.

projek A

Shah Alam, Malaysia

23 hrs ago

 

Hehehe hari ni dengar khabar si Binting tarik balik laporannya terhadap Bank Negara Malaysia atas nasihat guaman. Pandai takut jugak si Binting ni, kenapa mau tarik balik laporan selepas siarkan dalam surat khabar. Banggang bettul dia ni lah.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

11 hrs ago

 

Blog awangbinting blogspot,com atu indakan ada lagi post baru. Scara rasmi, GM sudah mati pada 13 Jan 2009. Iadi indakan payah lagi dkrapakkan di blog, forum ani pun sudah cukup.

Project D wrote:

Investment firm boss threatens to sue BNM
Kota Kinabalu: Gemilang Mirza Sdn Bhd (GMSB) Managing Director Ag Binting Pg Salleh insisted Friday that his company is running a legal business and will take legal action against Bank Negara Malaysia (BNM) for Wednesday’s raid on his Papar office.
He claimed to have necessary documents to prove that relevant government agencies had supported his business.

Biar kadiaku memperkenalkan satu perkataan undang2 kepada Awg Binting sbg pendidikan kpd bakas konduktor bas ani. Perkataan atu ialah “subjudice”.
Maksud Subjudice: while a matter is under judicial consideration newspaper comment on the case is prohibited because the matter has not yet been decided by the Court and is still debatable.
Awg Binting a.k.a Mua Buntal. Apabila kau ani sadang kana siasat oleh mana2 pihak berkuasa; perkara pertama yang mesti dilakukan ialah ktani harus berdiam diri. Ktani misti manahan diri dari mengeluarkan apa2 kenyataan di newspaper yang mempersoalkan penyiasatan dijalan. Sbarang kata2 mengenai tindakan pihak berkuasa (BNM) atu diistilahkan sebgai “subjudice”. Ia dianggap mengganggu siasatan, kata2mu dipakai balik ibarat boleh makan tuan, sama ia boleh dibuat siasatan tambahan brdasarkan kata2 baru ktani atu.
Jadi sudah tah GM mati, jgn tmbah masalah lagi.

Project D wrote:

“Being the founder, the GMSB is running its business legitimately,” he told reporters, Thursday.
BNM raided the GMSB office on suspicion of illegal collection of deposits and money laundering following public complains. Relevant assets and documents were seized for investigations.
The raid was conducted under section 25(1) of the Banking and Financial Institution Act 1989 (BAFIA) and section 4(1) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financial Act 2001 (AMLATFA).
Section 25(1) of the BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking or accepting deposits without having a valid license while section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage, or abetting the commission of the money laundering activities.

Mimang tah GMSB syarikat sah, ia didaftarkan sbagai sykt sdn Bhd. Tapi aktiviti mngambil dposit atu Illegal. Jgn tah ktani cuba2 managakkan bulu palir yang basah. Basah kah karing, mcm spring jua lakat jadinya.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

11 hrs ago

 

sambungan lagi…

Project D wrote:

Ag Binting claimed that at one time GMSB had about 30,000 investors.

However, along the way the number reduced to 25,000.

On the amount, he said people were investing in the region of anywhere from RM5,000 to RM50,000. On how much GMSB had collected from investors, he revealed it was in the region of up to RM3 million.

Ani adalah jawapan kenapa GMSB inda dpt mambayar panuh di siring padang atu bebrapa minggu sabalum kana serbu. Plabur baru indada, plabur lama lari >>> INDADA USIN BARU MASUK!!!!!

Tarpaksa kdia mngaluarkan usin sandiri 25k lapas tu bayar maksima 1k sahari…. untk byrn tutup mulut.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

11 hrs ago

 

Project D wrote:

However, he declined to reveal the amount of money that was reported missing in GMSB’s bank account. He had lodged a report at the Papar police station last Sunday about the missing money.

He said the missing money was an internal matter involving his family and that the case was considered closed.

On how he would face his investors since BNM had frozen all his bank accounts as well as properties, Ag Biniting said he urged all his investors to be clam, patient and understand the situation and problem he faced now.

“After BNM had completed their investigations I promise to find a way to pay back the investors,” he said, showing a book containing signatures of his investors expressing support for him and GMSB.

Mua buntal inda abis2 kan main wayang.
Mula2 dituduhnya K/tgn PUBLIC BANK Papar menggelapkan usin. Jumlh dirasiakan. Jadi kabar angin brtiup jadi macam taufan. Jumlah damit 5k jadi basar 500k. Jadi 5juta. Ada jumlah gila jadi 5 billion. Buduh punya buntal.

Karangani ilang tia masalah ktgn Bank menggelapkan usin kadia. Masalah kluarga saja. Sudh dislasaikan kunun.

Pling baik, plabur tagih aga tia usin atu krumahnya. Jan tah taim2, pun inda banyak ada jua kana bari dikit2 tu.

dR_Bangang

Lansing, MI

10 hrs ago

 

Project D wrote:

According to Ag Binting, thousands have benefited from GMSB’s profit sharing concept and none had complained of not receiving dividends since his company began operations.

He reiterated that his company’s activities mainly revolved around producing its own

brand of produce and the people were investing jointly on “a profit sharing concept”.

Last year Ag Binting told Daily Express in an interview that GMSB reaped profits of between 50-60 per cent from the sale of their products and Ag Binting said his investors enjoyed profit sharing of between 10-12pc every month.

blajarla lagi pasal profit sharing. “profit sharing” yg ktani buat atu ponzi bah.

salamsalur

Kuala Lumpur, Malaysia

9 hrs ago

 

atutah kau bangang inda abis2 kan manganakan dangan…ngapa kian dangki kau? paduli tia biadia bah…ponzi kah skim capat kaya kah…yg susah bisdia jan urang2 palabur buat apa kau sibuk2 bakurapak sana bakurapak sini amun kau pandai banar ulur tah bantuan kabisdia atu…dang sanak mu jua atu…

salamsalur

Kuala Lumpur, Malaysia

9 hrs ago

 

ani asik2 kan mambalasah sibinting saja gayanya inda puas2. kan dibanding2kan jan pa mantelo sagala macam tah…kau pikir mandangar urang kau bakurapak atu.tai ucing chawirlah!!!.buat ja karajamu karang2 lalai kana sumpah jadi tia karang tungang tabalik kapala sampai inda bakulit!

salamsalur

Kuala Lumpur, Malaysia

9 hrs ago

 

mambaikan sasak ati mun ku taliat bangang ani bah…kau tau bangang aku ani kanal banar bah kadikau.mimang dasar [pandangki mu atu tinggi banar..inda kuasa maliat urang sanang sadikit udah tah kau kalangkabut kan maunjar salah urang.cua kau subuk bah palir mu atu babulu kah atau lagas udah lalai kan mangutuk urang saja!!!!!!!!!!

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

8 hrs ago

 

Mcm mana mua buntal mangira “untung” stiap bulan?

Bulihkah kira untung stiap bulan?

Dlm syarikat untung bulan2 atu cuma dikira untung projek nyanta.

Jadi hak plabur dimana. Pun suting untung plabur diprojekkan arah tonik rambut, untung plabur yg lain diprojek arah raban ayam mudah alih……

Plabur yg trlibat usin bsidia dlam projek misti tau, atu hak rakan kongsi.

Sama jua pasal hak GMSB. Sebgai salah satu pihak dlam rakan kongsi, sykt mesti ada hak jua kalau rugi ia inda pyah bagi untung….

jadi apa plan rakan kongsi ani?

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

8 hrs ago

 

jarih bah mua buntal ani.

kamu ingat kdiaku inda tau yang klamari bari 17hb kdia mua buntal ani tarus2 main wayang di bringis atu?

Tau ku nyanta.

Sampai basumpah2 kdia kan mangganti modal plabur sama sdikit emas.

Poooooooooooodahhhhh buntal. Pikirnya sanang kan mambali jongkong amas ani. Special permit diperlukan bah.

Jgntah tani manipu lagi. Kana laknat karang, rumahmu abis kana karajakan

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

8 hrs ago

 

Project D wrote:

Investment firm boss threatens to sue BNM

Kota Kinabalu: Gemilang Mirza Sdn Bhd (GMSB) Managing Director Ag Binting Pg Salleh insisted Friday that his company is running a legal business and will take legal action against Bank Negara Malaysia (BNM) for Wednesday’s raid on his Papar office.

Ani lagi suting…

Mana suda pangkat “Dato” si mua buntal ani?
Newspaper Daily Express ani manghina raja2 pakah ngapaya?

Ada galar “dato” bah sibinting ani mun ikut caritanya. Hairan jua orang newspaper inda mangambil endah pasal dato nya atu, disabut Awang Binting saja…. kan ktulahan pakah bsidia atu…

salamsalur

Kuala Lumpur, Malaysia

7 hrs ago

 

adeh……bangang lagi2 bikin urang keturunanmu, bangsa barunai atu jua karau..cua kau pikir bah…udah tah tu deh…bangsa barunai inda kau pikir banyak jua miskin, dibinonih atu ramai tia karang urang2 mu marambat lauk siajin…kan dijual ditamu…apa kian indada usin bisdia udah kau blok…hayo…..baik tah kau pun turut maramas lauk siajin

Orang kaya Gadong

 

7 hrs ago

 

mun bankrap pun GM inda hal! balik dah modal ku! senang hatiku sudah! dapat jua beli kereta sebiji
dalam 5 bulan.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

6 hrs ago

 

PRQ wrote:

<quoted text>
Berita Harian Pun Hina Raja ker sebab x sebut Dato Seri???

Atutah orang OUM pun inda tau jangan manyampuk. Aga tah cari ponzi supaya ilang usin lagi

1. Dalam kes pak lah, masa ia mula2 jadi PM dulu sudah di persetujui panggilan “Pak Lah” atu akan diteruskan sebagai panggilan.

2. Ketatapan DBP sendiri yg gelaran yang panjang panjang bulih digugurkan dari tajuk penulisan umpamanya penulisan suratkhabar,
TAPI, DIDALAM KANDUNGAN KARANGAN / article content, gelaran hendaklah dikekalkan.

Baca buku banyak2 jan main ponzi saja

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

6 hrs ago

 

Yang kusoal atu, gelaran dato Awg Binting abis inda kana sabut2 dari tajuk sampai ka titik penamat berita daily express.

Dalam kes camani ani, satu saja sababnya.

“dato” atu inda wujud!

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

6 hrs ago

 

baggah wrote:

banar ba tu dr bangang…yg sudah melabur karang ani inda tantu ulah, bediri salah duduk pun salah..bila ceta pasal pasal MIRZA kena sita terus kan menapar urang…..usin Di ASB abis d keluarkan usin d tabung aji abis d keluarkan kan pok naik aji cepat tahun depan….

apa inda.

pengetahuan am plabor ponzi ani pun makin sampit sudah.

Baik ktani suruh bsidia baca buku banyak2, tambahkan perbendaharaan kata.

Ani apa.Dari mukasurat 1 forum sampai tia muka terakhir, perkataan “dangki” saja tia yg dikita pandai manulis pun kan balawan krapak.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

6 hrs ago

 

Siapa tah yang kan dangki arah mua buntal atu amun kadia banar2 jadi jutawan. Sabut tah orang Binunih yang lain atu. Inda plang ku mangutuk ngian bakar bakas pangarah progressive insurance atu. Inda jua ku mgutuk dangsanak hj Buali….

Kayakah miskin atu rezeki masing2 bah.

Masalahnya bukan atu.

Pun ada orang ktani jadi kaya tiba2 pasal mambuat ponzi, atu wajib ktani malawan, pasal ramai jua yang jarih ujungnya. Pun inda abis usin ktani jua payah. Inda ktani kasian kah liau Usman, babu Limah yang inggut2 bajalan ka siring padang sampai ksana usin inda hada kan diclaim?

Jarih tu. Apa plang badangki2….

Datu Sulu

Kota Kinabalu, Malaysia

6 hrs ago

 

Keluarga si babinting yg ikut2 forum ani pura2 sja kan managakkan palir basah (udah tapancut manakan mau tagak).

Bisdia sangaja kan mancari jalan kaluar & mancungkil idea dari ahli2 forum yg pandai2 mambagi idea.

Sabanarnya di rumah si binting bahamukan bisdia adi baradi.. basalah2an antara bisdia. Ada jua batangisan. Pikir bisdia tarus kana sanjung rupa2ny masuk sajarah dunia sebagai ahli ponzi hina yg terkini d malaysia. Kasian…

Jubur balubang (kana rogol d panjara), mati tabaliak biji mata inda tabayar utang.

dR_Bangang

Hsinchu, Taiwan

5 hrs ago

 

salamsalur wrote:

mun aku jamu bangang indada pulang tapi paradian, paiparan banyak dang sanak ku kapar2 karang ani bah…atu ta jua badidih ati…ku buat2 nyaman rasa ja ni

Sukor tah mun ndada. Yg banar kdiaku pun macam dikta jua. Paiparan, dang sanak, paindungan. Ipar ku saurang atu ada kali 140k antah jua banarkah inda.

Batah sudah bsidia and ditagur inda jua marati plang….

Karangani kapayahan bsidia atu ku liat. Kalamari ada sudah bkuritik kan minjam usin, karita gantung plang. Inda jua ku ingarlah, karang ayam batalur di raban, aku batalur di dahi …

Datu Sulu

Kota Kinabalu, Malaysia

1 hr ago

 

project D wrote:

banarkan saja tia ckp bisdia atu salamsalur..awu kan saja tia..yg penting dan yg ku tau GM ada tindakan untuk menyelesaikan masalahnya sekarang..klu ya kan lari, bila2 masa ja ya mau mun ia kan lari membawa usin(duit) org termasuk duit ku jua ada dlm tu..cuba dorg yg bijak pandai ni sumbangkan pendapat yg baik bantu bumiputera..ani bukan kan mnolong org sendiri, mkondem plang dorg..tapi bersyukur jua pasal ada dorg sekurang2nya GM melihat apa kelemahan yg terdapat pada bisdia..dan tau dah bagaimana cara berniaga yg betul menurut undang2 yg ada d negara kita ni..klu sebelum ni dorg tertakluk pada KPDN pas ni dorg akan berkiblatkan BNM pla..dan terpaksa akur dengan akta2/undang2 BNM..mungkin dividen tak lagi dbayar sebulan sekali..mkin ambil tempoh 6bulan / 10bulan matang baru leh ambil..stail mcm bank (FD)

Klu dri dulu sikap kamu camiani… menerima pandangan org, terutama dr bangang (phd tu mangkali), sekurang2nya ramai yg selamat… skg nasi sudah mjdi bubur. kan nyaman campur bovril… tpi tatap jua bubur…

MARKET SPY

Kuala Lumpur, Malaysia

From another forum…

 

5 hrs ago

 

Hmmm… lama sudah nda masuk sini.. tau-tau sudah kana raid GM ani…. mana tia forumer ahli2 Gm dulu yang nda mau dilarang atu?… kan suda dipadahkan jangan hebah-hebohkan di sini. Nahh kan tekana jua ke mua sendiri… apa can dangan…

kesian tah orang kampung yang melabur ratusan juta ringgit atuu… ada ku dangar… GM tidak simpan duit di bank tapi dalam kotak TV dirumahnya… kalau sudah banyak sangat duit yang masuk sehari manada bank yang sanggup terima. sekarang bukan saja disyaki skim cepat kaya aa lagi tuduhan pembersihan wang haram…. berat tu weiii….

Niat mungkin baik, jalan mungkin betul (pada pikirannya lah) tapi sentiasa waspada kepada pendangki dan pengkhianat melayu. Tidak melayu hilang di dunia ba…. klu ada syarikat lain yang mau buat sama cam Gm ani silakan tapi harus berhati-hati jan sampai kena komplen… jan telampau ambungggg…. bila sudah di atas nda mendangar nasihat orang… kan dah kena beb…

yang sudah untung bolehtah takidum….. tapi apa hal yang baru masuk ratusan ribu tuu.. nangis pun tarak guna ooooo…

ada ku tanya kawan ttg jaminan c binting kalu berlaku kes mcm ani. kawan tu cakap c binting sanggup bayar balik semua modal pelabur. adakah macam atu yang terjadi? kitani tunggu tah kisah selanjutnya….

project D

“”One for All””

Joined: Sun Jan 4

Comments: 510

Kota Kinabalu, Malaysia

41 min ago

 

banar wrote:

Ujian akan terus dihadapi selagi melakukan perniagaan tanpa mengikut saluran..Banyak syarikat seperti ini mengambil deposit org ramai dengan kata kata ingin membantu sesama insan,tetapi bila diambil tindakan menyalahkan bank negara dan kerajaan kerana mengambil tindakan..
Bagi sayalah , kalau betul hendak meniaga dan ada idea perniagaan yang cantik dan berhasrat ingin membantu ummah, kenapa tidak mengikut saluran yang betul..ikut undang undang malaysia tubuhkan KOPERASI..memang boleh ambik deposit..takde BNM nak serbu..tapi lkalau ambik deposit guna nama syarikat memang lah kena..dah de peraturan macamtu..kalau tak macammana kita nak bezakan penipu dgn bukan penipu..semua org bukak syarikat, ambik deposit, lepas tu lari..pelabur gak yang jadi mangsa..
apakah agenda sebenar membuka syarikat untuk ambik deposit orang awam? adakah untuk memperkayakan ummah atau memperkayakan diri sendiri? jalan yang lurus dah ada (dgn tubuhkan koperasi ) kenapa pilih jalan yang bengkok?
fikir fikirkanlah!!!

bagi lah peluang utk mereka membetulkan kesilapan mereka(GM)..klu GM hidup semula..hidup juga harapan petani2 yg melabur, mereka yg buat pinjaman, mereka yg gadai tanah dan sebagainya..urg yg berilmu yg berpengalaman luas dalam perniagaan bantulah mereka..tapi klu yg dengki dan sakit hati mereka tetap jg mahu bumiputera ini jatuh..

Si Gaman

Kota Kinabalu, Malaysia

39 min ago

 

geng..terima la hakikatnya GM sudah bekubur. duit2 yg kmu laburkan takkan kembali lagi. pecayalah.. mulakan hidup baru dengan azam baru d tahun baru 2009.. jangan ulangi kesilapan lalu. selamat tahun baru n selamat tahun baru cina gong xi fa chai…

lambai longon

33 min ago

 

Kepada ahli2 GM, marila kita beri sokongan penuh kpd Dato Awang Binting. Agi idup agi ngalaban!..

local

Kota Kinabalu, Malaysia

7 min ago

 

project D wrote:

<quoted text>
bagaimana nasib GM? harap GM jumpa jalan penyelesaian..

Buluhmas, kotaqwa, KUMB, Koop Birr & bbrp lg tu x jauh beza dgn GM..aset bukan sdkit dgn sokongan ahli.. tapi knape mnrima nsb sbgini? bukan senang mlihat sykt bumiputra memiliki rangkaian Mart hmpir setiap negeri spt buluhmas… adakah ini x mbantu bumiputra?

mmg ada yg mbenci dgn kenyataan ini…tp itulah bumiputra…nak buat camne kan…

 

 KRONOLOGI KEJADIAN MENGENAI GEMILANG MIRZA DALAM BERITA

 

DAILY EXPRESS NEWS


 

 

 

Firm: Funds have gone missing
09 January, 2009
Kota Kinabalu: A Papar-based company involved in an investment scheme has asked police to investigate the disappearance of funds from their bank account.

Papar Police Chief, DSP Nek Zaidi Zakaria confirmed a report was lodged by Gemilang Mirza Sdn Bhd Managing Director Ag Binting Ag Salleh last Sunday.

However, he declined to elaborate, pointing out that investigations have been handed over to the Commercial Crime Investigation Department.

Gemilang Mirza is an investment firm that adopts a business partnership concept, with investors receiving monthly share profits through sales of their own brand of products, Ag Binting said in a Daily Express report last year.

DAILY EXPRESS NEWS


 

 

 

BNM raid Papar investment firm
14 January, 2009
Kota Kinabalu: Bank Negara Malaysia (BNM) has raided the premises of a so-called investment scheme firm, Gemilang Mirza Sdn Bhd, in Papar, on suspicion of illegal collection of deposits and money laundering activities.

According to a statement, BNM stormed the company’s premises, Tuesday, following public complaints. Relevant assets and documents of the company were seized for further investigations.

The raid was conducted under Section 25(1) of the Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA) and Section 4(1) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA).

Section 25(1) of the BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking or accepting deposits without having a valid license while Section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage in, or abetting the commission of money laundering activities.

A person or company found guilty under Section 25(1) of Bafia would be fined not more than RM10 million or jailed not more than 10 years, or both.

On the other hand, the guilty party under Section 4(1) of AMLATFA will be handed a fine not exceeding RM5 million or imprisoned not more than five years, or both.

“The public are advised to be cautious of investment schemes promoted in the Internet, through phone calls or seminars by individuals or companies not licensed or authorised by BNM to accept deposits or to conduct foreign currency dealings,” the statement said.

A list of all licensed institutions authorised to accept deposits is available on BNM’s website at http://www.bnm.gov.my.

Consumer Association of Sabah and Labuan (Cash) Datuk Patrick Sindu recently criticised BNM for not taking serious action against those involved in get-rich-quick schemes in Sabah.

He said it was an open secret that in areas like Beaufort and here, companies have been collecting cash from the public purportedly as investment with the promise of dividends or profits on weekly or monthly basis.

DAILY EXPRESS NEWS


 

 

 

Investment firm boss threatens to sue BNM
17 January, 2009
Kota Kinabalu: Gemilang Mirza Sdn Bhd (GMSB) Managing Director Ag Binting Pg Salleh insisted Friday that his company is running a legal business and will take legal action against Bank Negara Malaysia (BNM) for Wednesday’s raid on his Papar office.

He claimed to have necessary documents to prove that relevant government agencies had supported his business.

“Being the founder, the GMSB is running its business legitimately,” he told reporters, Thursday.

BNM raided the GMSB office on suspicion of illegal collection of deposits and money laundering following public complains. Relevant assets and documents were seized for investigations.

The raid was conducted under section 25(1) of the Banking and Financial Institution Act 1989 (BAFIA) and section 4(1) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financial Act 2001 (AMLATFA).

Section 25(1) of the BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking or accepting deposits without having a valid license while section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage, or abetting the commission of the money laundering activities.

According to Ag Binting, thousands have benefited from GMSB’s profit sharing concept and none had complained of not receiving dividends since his company began operations.

He reiterated that his company’s activities mainly revolved around producing its own brand of produce and the people were investing jointly on “a profit sharing concept”.

Last year Ag Binting told Daily Express in an interview that GMSB reaped profits of between 50-60 per cent from the sale of their products and Ag Binting said his investors enjoyed profit sharing of between 10-12pc every month.

Ag Binting claimed that at one time GMSB had about 30,000 investors.

However, along the way the number reduced to 25,000.

On the amount, he said people were investing in the region of anywhere from RM5,000 to RM50,000. On how much GMSB had collected from investors, he revealed it was in the region of up to RM3 million.

However, he declined to reveal the amount of money that was reported missing in GMSB’s bank account. He had lodged a report at the Papar police station last Sunday about the missing money.

He said the missing money was an internal matter involving his family and that the case was considered closed.

On how he would face his investors since BNM had frozen all his bank accounts as well as properties, Ag Biniting said he urged all his investors to be clam, patient and understand the situation and problem he faced now.

“After BNM had completed their investigations I promise to find a way to pay back the investors,” he said, showing a book containing signatures of his investors expressing support for him and GMSB.

 

MY WORD :

ADAKAH GEMILANG MIRZA / AWANG BINTING MAMPU MENGHARUNGI INI SEMUA SESUAI DENGAN PEREDARAN MASA ATAUKAH IANYA AKAN TINGGAL MENJADI SEJARAH.

Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Bank Negara Malaysia Membuat Serbuan Terhadap Gemilang Mirza Sdn. Bhd.

Posted on 14 January 2009. Filed under: AROUND SABAH, Banking, Finance, HYIP, MLM, Pelaburan, Pelan Perniagaan, peluang perniagaan, Pendapatan Aktif, Pendapatan Pasif, Perbankkan, Plan Perniagaan | Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Versi mesra pencetak | Hantar artikel kepada rakan

Ref No: 01/09/03

Embargo: Untuk Siaran Segera

Bank Negara Malaysia Membuat Serbuan Terhadap Gemilang Mirza Sdn Bhd yang Disyaki Menjalankan Aktiviti Pengambilan Deposit Tanpa Lesen dan Pengubahan Wang Haram

Pada 13 Januari 2009, Bank Negara Malaysia membuat serbuan terhadap Gemilang Mirza Sdn Bhd di bawah Seksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) dan Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembanterasan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA). Seksyen 25(1) BAFIA 1989 melarang mana-mana individu untuk mendapat, mengambil atau menerima deposit tanpa lesen yang sah, sementara Seksyen 4(1) AMLATFA 2001 menghalang mana-mana individu daripada terlibat dalam, atau cuba untuk melibatkan diri dalam, atau bersubahat dengan aktiviti pengubahan wang haram.

Serbuan terhadap Gemilang Mirza Sdn Bhd dibuat di premis syarikat di Papar, Sabah berikutan aduan yang diterima daripada orang ramai. Aset dan dokumen syarikat yang berkaitan telah dirampas untuk tujuan penyiasatan.

Mana-mana individu atau syarikat yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 25(1) BAFIA 1989 akan, atas sabitan, dikenakan denda tidak melebihi RM10 juta atau dipenjarakan untuk tempoh tidak melebihi sepuluh tahun atau kedua-duanya sekali. Mana-mana individu atau syarikat yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4(1) AMLATFA 2001 akan, atas sabitan, dikenakan denda tidak melebihi RM5 juta atau dipenjarakan untuk tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Orang ramai diingatkan supaya berwaspada dengan skim pelaburan yang dipromosikan melalui Internet, telefon atau seminar yang dianjurkan oleh individu atau syarikat yang tidak dilesenkan atau dibenarkan oleh Bank Negara Malaysia untuk menerima deposit atau berurusan dalam urus niaga mata wang asing, bagi mengelakkan kehilangan wang mereka. Senarai semua institusi berlesen yang dibenarkan menerima deposit terdapat di laman web Bank Negara Malaysia di www.bnm.gov.my.

Untuk keterangan atau nasihat lanjut, orang ramai boleh menghubungi Bank Negara Malaysia di:

BNMTELELINK (Pusat Perhubungan Pelanggan)
Tel: 1-300-88-5465
Faks: 03-2174 1515
E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my

BNMLINK (Pusat Perkhidmatan Pelanggan)
Blok D, Bank Negara Malaysia,
Jalan Dato’ Onn, 50480 Kuala Lumpur
(Waktu urusan: Isnin – Jumaat, 9:00 pagi – 5:00 petang)

Bank Negara Malaysia
13 Januari 2009

© Bank Negara Malaysia, 2009. All rights reserved.

P/S : AKHIRNYA APA YANG DIRAMAL AKAN TERJADI, MENJADI KENYATAAN (Dr Bangang akhirnya hilang bangangnya …)

Read Full Post | Make a Comment ( 5 so far )

Benjamin Graham’s Timeless Investing Principles

Posted on 13 January 2009. Filed under: Finance, FOREX, HYIP, Pendapatan Aktif, Pendapatan Pasif | Tags: , , , , , , , , , , |

Investments > All About Investments >

Benjamin Graham‘s Timeless Investing Principles

 
“To achieve satisfactory investment results is easier than most people realize; to achieve superior results is harder than it looks.” – these were the wise words of  Benjamin Graham, the father of two fundamental investment disciplines – security analysis and value investing. Not a name unheard of in the investing world, Benjamin Graham was an icon for many, including William J. Ruane, Irving Kahn. One of his most loyal and notable disciples however, was Warren Buffet.There is no better way to learn how to make it big in the investing world than learning it from the best and it doesn’t get any better than Benjamin Graham.

Benjamin Graham was born in UK in 1894 and moved to US when he was eight and a half years old. Although he came from a poor family, he was exceptionally bright at young age. He graduated from Columbia University in 1914 and started his investment career by joining Wall Street as a financial analyst. He established his first private investment organisation, the Benjamin Graham Joint Account, at the age of thirty two. During the Great Depression, between 1929 and 1932, he lost 70 percent of his $2.5 million fund. Although some of his clients gave up, his fund managed to survive the worst and by 1935, he recovered all the losses.

What did Graham consider as critical elements to successful investing?
Here, we will briefly go through the investing principles propounded by Benjamin Graham.

Understand the difference between investment and speculation
Graham established a clear distinction between an investment and a speculation. To qualify as an investment, it must go through thorough analysis, must have a good margin of safety and a satisfactory return. Speculation on the other hand merely involves timing and profiting from market fluctuation.

  • Do a detailed analysis as stocks represent a share of business
    In the process of doing a detailed analysis, investors need to have the mindset of treating stock purchasing as if they own a piece of the business, to evaluate stock price from the perspective of the underlying asset value, financial strength and future earning prospect, instead of focusing on the short-term fluctuation of the market. This is regarded as the intrinsic value of the company.
  • Build Margin of Safety
    Graham’s most famous and influential motto is ‘margin of safety’. The experiences that he cumulated during the frenzy Great Depression made a deep impression on him.  He became a very cautious investor as a result, whose number one investment concern is the safety of investment principal. If the intrinsic value of a stock is RM1 and you buy the stock at the price of 67 cents, then your margin of safety is 33%. This serves as a cushion to your investment in the case of a market down turn or to provide you with a margin of error in calculating the intrinsic value, so that the chances of you losing your principal are at the lowest.
  • Hava a  realistic return objective
    The objective of making an investment is to make money. However, Graham warns against aiming for unrealistic return objective. If you expect abnormally high return from your investment, chances are you will be exposing yourself to unnecessary risk in order to achieve your return objective, which will become speculation instead of investment. There is no short cut or quick ways to making money. Graham’s way of investing is to set a realistic return objective and making investments based on sound investment principles and having the discipline to follow through.
  • Treat the market as servant, not master
    Graham believes that risks and returns do not increase proportionately. He sees the opportunities in market volatilities. To him, the stock market is manic-depressive and investors should go for a bargain hunt during a market down turn. The risk of investment can be significantly reduced if investors understand the business and apply good judgment based on the above first three elements in searching for good fundamental stocks, which are temporarily depressed due to market reasons.

However, he discourages making decisions based on any form of forecast and timing of the market. Instead, the decision making should be made based on price attractiveness. Graham’s stock selection criteria include a price-to-book ratio of 1.5 times, price-to-earnings ratio of below 20 times and debt-to-equity ratio of 0.5 times.

From the above, you can observe that Graham advocates defensive investing approaches. This, later become the foundation of the investing principles of the famous investing guru, Warren Buffet, who learned about the quantitative screening process from Graham while working in Graham’s company.

However, for a lay person to successfully apply Graham’s approaches, you need to be prepared to overcome some hurdles. You need to do a lot of hard work and have good accounting knowledge in order to dissect the financial information provided in the annual report or other financial publications. In addition to that, you will have to be highly sensitive to any news that will affect the performance of the company or the relevant industries. Having the ability to derive your own conclusion from your research, you will also then need to have the determination and faith in your work so as to prevent yourself from being blown away by the market.

Reblog this post [with Zemanta]
Read Full Post | Make a Comment ( 3 so far )

Who is Bernard Madoff?

Posted on 27 December 2008. Filed under: Uncategorized | Tags: , , , , , , , , , , , |

December 15, 2008

Who is Bernard Madoff?

His career made him a Wall Street legend; his downfall will seal his notoriety

Reblog this post [with Zemanta]
Read Full Post | Make a Comment ( 1 so far )

Jual kuih dengan harga 10 sen sebiji

Posted on 17 October 2008. Filed under: Pelan Perniagaan | Tags: , , |

BALING – Tidak ramai peniaga yang sanggup menjual kuih dengan harga 10 sen sebiji tetapi itulah yang dilakukan seorang suri rumah Halipah Dahaman apabila tidak pernah menaikkan harga kuihnya sejak 26 tahun lepas.Halipah, 52, menyifatkan kenaikan harga barang bukan menjadi halangan untuk beliau mengekalkan harga kuih 10 sen sebiji kerana beliau masih mendapat keuntungan apabila kuantiti yang dijual itu adalah banyak.

“Memanglah ramai peniaga yang tidak begitu senang dengan cara saya berniaga kerana menjual kuih pada harga yang begitu murah tetapi bagi saya ia adalah cara saya mendapat pelanggan,” katanya kepada Bernama ketika di temui di sini semalam.Mengenai rahsia membolehkan beliau menjual kuih dengan harga yang murah, Halipah berkata setiap sekilogram tepung gandum sebenarnya boleh menghasilkan hampir 200 biji kuih.

September 10, 2008

ambil cerita dari http://luvnartstudio.wordpress.com/

Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Kursus Masakan Dan Pemprosesan Makanan Untuk Usahawan Negeri Sabah Siri 2 (2008).

Posted on 16 October 2008. Filed under: kursus, Pelan Perniagaan, peluang perniagaan | Tags: |

Kursus Masakan Dan Pemprosesan Makanan
Untuk Usahawan Negeri Sabah Siri 2 (2008).

Atas permintaan ramai, Dato’ Dr Hj Rusly Abdullah (CHEF LI) akan datang lagi ke Likas Square, Kota
Kinabalu, untuk meneruskan siri kursus yang ditunggu-tunggu ini! Kali ini dengan tambahan modul baru.
Selain mengajar kemahiran beliau juga memberi motivasi, tips dan rahsia untuk berjaya! Bacalah bukubuku
‘BEST SELLER’ beliau seperti – Jutawan Senyap, Petunjuk Jalan Kekayaan, Biar Kecil Asalkan
Berhasil, Orang Kaya Bertaqwa dan Aku Tak Nak Miskin. Anda pasti teruja untuk menemuinya
Tarikh
Sesi
Modul
Subjek
Yuran
16 Nov
Pagi
Nasi Ayam Hainan dan Lemon Chicken
Kenali herba Hainan, Cara panggang ayam Hainan guna Apollo, masak nasi, sup,sos, kicap dan salad. Cara buat lemon chicken dan sesame chicken.
RM250.00
Ptg
Industri Produk Soya Cara Proses Susu soya, Tau fu fah, Tau Kua (Tauhu Putih) dan fucuk
RM225.00
17 Nov
Pagi
Nasi Lemak dgn 25jenis
lauk-pauk
Pelajari cara masakan cepat, tepat dan jimat 25 jenis lauk pauk seperti rendang,sambal tumis, sambal goreng lodeh, kuzi, kerutub, goreng berlada dll.
RM250.00
Ptg
Aiskrim Colek Cara memproses aiskrim colek (Scoop) pelbagai warna dan perisa.Sesuai untuk mulakan industri kecil di rumah. Kadar untung melebihi 1000%.
RM225.00
18 Nov
Pagi
Aneka Nasi Katering Panduan memasak nasi briyani, briyani gam, briyani bakar, nasi hujan panas,
kurma kambing, opor ayam, acar rampai, dalca, ayam beriani dan daging bukhari
RM250.00
Ptg
Yong Tau Fu, Dim Sum & Steamboat Memproses isi ikan menjadi fishball, fishcake, stuffed vegetable, variasi dim sum,
kuah pedas, kuah hitam, kuah sup dan persediaan steamboat.
RM250.00
19 Nov
Pagi
Nasi Dagang, Nasi
Kerabu & Nasi Ulam
Cara campur beras dagang, cara masak nasi, gulai ikan tongkol, kerutub ayam, cili
sumbat, daging goreng,acar dagang, kerabu kerisek, sambal belacan dan ulaman.
RM250.00
Ptg
Industri Mi Dan Laksa Cara memproses mi kuning, mi sanggul, Yee Mee dan laksa beras
RM225.00
20 Nov
Pagi
Nasi Kukus, Nasi Bringin
Dan Ayam Goreng
Pelajari 3 jenis ayam goreng serta sos paling laris di KL– Ayam Goreng Rempah, Ayam Mamak dan Ayam USA, nasi kukus , nasi beringin dengan gulai kawah.
RM250.00
Ptg
Industri Rempah,
Belacan dan kerisek
Cara proses serbuk kari, kurma, rempah briyani, rempah sup, kerutub, opor dan cara buat belacan merah, cili boh, cili giling, kerisek kelapa.
RM225.00
21 Nov
Pagi
Aneka Menu Mee Mi Rebus Johor, Mi Bandung Muar, Mi Kari Ipoh, Char Kue Teow, Mi Kuah Penang, Mi Goreng Mamak, Mi Ketam dan Mi Udang Seberang Perai.
RM250.00
Ptg
Industri Sos dan kicap Pengeluaran sos cili, sos tomato, sos tiram, mayonaise dan kicap soya.
RM225.00
22 Nov
Pagi
Roti Dan Pastri Asas pembuatan roti sandwich, roti bun sosej, bun sambal, bun kelapa, bun ubi kentang (Potato), cream puff, Puff Pastry dan croissant
RM250.00
Ptg
Medan Ikan bakar dan aneka nasi goreng
Teknik membuat sos bagan, sos asam, sos nyonya dan cara membakar ikan dan hasilan laut. Nasi goreng China, USA, Kampung , cendawan dan seafood.
RM250.00
23 Nov
Pagi
Aneka Kek Dan Muffin Asas pembuatan kek, chilled mango Cheese cake, kek kukus, tiramisu,Rolled Dam chiffon, brownies, banana muffin, Chocolate Muffin
RM250.00
Ptg
Sate, Sup, Soto dan
bakso
Cara potong, perap dan cucuk daging sate. Cara buat ketupat dan kuah sate kajang.sebagai tambahan pelajari Soto Madura dan penyediaan bakso sapi.
RM250.00
24 Nov
Pagi
Roti Canai, Murtabak dan
Thosai
Cara uli, perap dan tebar roti canai, roti boom, murtabak dan roti tisu. Cara buat kuah dalca, inti murtabak, jeruk bawang dan sambar. Cara buat thosai
RM250.00
Ptg
Masakan Barat dan
Oriental
Black pepper steak, fish and chip, lamb chop, mushroom soup with garlic bread,Beef teppanyaki, Seafood Teppanyaki, Chicken chop dan continental sauces.
RM250.00
25 Nov
Pagi
Ukiran buah- buahan dan masakan pengantin
Teknik mengukir buah untuk gubahan hidangan VIP dan Pengantin. Menu mewah terpilih: Ikan Raja Sehari, Ingkung Raja, Salad Udang, Gorengan Diraja dgn sos
RM250.00
Ptg
Masakan China Mongolian Beef Rice, Kowloon Island Rice, Hairpin Prawn, KungFu Noodle, Char H or Fun, Sichuan Fried Fish, Nyonya Dumpling, Claypot Rice and Claypot soup.
RM250.00
26 Nov
Pagi
Fozen Food Donut, Pau Putih, Karipap Pusing, Samosa, Mini Murtabak, Mini Pizza
RM250.00
Ptg
Masakan Thai & Panas 5 jenis tomyam, kerabu thai, padprik, daging merah, ikan kukus, ikan dgn sos Thai, Ketam masak Chili, kailan ikan masin, Shongkla Chapchai
RM250.00
27 Nov
Pagi
Makanan jajaan Keropok lekor dan keropok losong dgn sos, apam balik, kuih Jepun, Popia Pulau Pinang (Cara Buat Kulit, Inti dan Sos), Otak-otak Johor.
RM250.00
Ptg
Menu Kopitiam Cara buat 2 jenis seri-kaya kopitiam, roti bakar arang, telur ½ masak, Roti bakar madu, mi goreng hailam, kari ayam hailam, TehTarik,Tehsi, Cham dan kopi
RM250.00
28 Nov
Pagi
Biskut dan Cookies Almond London, Tart Gulung Nenas, Orange Coconut Cookies, Hazelnut Cookies, Cherry Rosset, Black Sesame Cookies, Oat Cookies and Bubble Rice Cookies
RM250.00
Ptg
Cincau, Tempe, Taugeh Cara proses cincau, tugeh, tempe, Jelly Kelapa dan dadih aneka perisa
RM250.00
29 Nov
Pagi
Makanan Tradisional Bahulu, batang buruk, tumpi, rempeyek, maruku dan kueh gunting.
RM250.00
Ptg
Rojak , Cendol dan Minuman Jajaan
Cara buat kuah dan isi rojak – antaranya masala vade, kueh kelapa, kuih dal, seafood snacks. Cara proses isi cendol dan 5 jenis minuman jajaan.
RM250.00

Kursus diadakan di Kota Kinabalu, Sabah. setiap hari dua sesi dia diakan iaitu sesi pagi (P): 9.00 pagi hingga

5.00 petang, dan juga sesi malam (M): 4.00 petang hingga 8.30 malam. Anda boleh menyertai mana-mana

modul pilihan anda. Diskaun 10% akan diberikan kepada pasanagn suami isteri, 5% untuk bengkel ketiga dan

10% diskaun untuk 5 modul keatas. Sijil dikeluarkan oleh Institut Teknologi Kulinari Anjung Utara.

DAFTAR SEGERA
Telefon 03 55112240 atau 03 55110977

Read Full Post | Make a Comment ( 1 so far )

Dina KELAB TAQWA ? atau KOTAQWA ?

Posted on 12 October 2008. Filed under: Banking, Finance, HYIP, Pelaburan, Pelan Perniagaan, Pendapatan Aktif, Perbankkan | Tags: , , , , , |

The Central Bank of Malaysia logo.

Image via Wikipedia

Bank Negara Malaysia Investigates Pan Phoenix Dina Sdn Bhd and its Related Companies
________________________________________
Bank Negara Malaysia is currently investigating Pan Phoenix Dina Sdn Bhd and its related companies suspected of conducting illegal deposit taking and money laundering activities. These illegal activities are offences under subsection 25(1) Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA) and subsection 4(1) of Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLA) respectively.

The raids on Pan Phoenix Dina Sdn Bhd and its related companies were conducted today in the premises of this company in Kota Bharu and Kuala Lumpur following complaints received from members of the public. Relevant assets and documents of the companies were seized for purpose of investigation.

Members of the public are reminded not to place money or deposits with companies not licensed by Bank Negara Malaysia or to be involved in any get rich quick scheme to avoid losing their hard earned money. A list of all licensed institutions that accept deposits is available on Bank Negara Malaysia’s website at http://www.bnm.gov.my. Members of the public should contact Bank Negara Malaysia for enquiries and further advice at the following address and telephone contact numbers:

Laman Informasi Nasihat dan Khidmat (BNMLINK )
(Walk-in Customer Service Centre)
Ground Floor, D Block,
Jalan Dato’ Onn
50480 Kuala Lumpur
Telephone:

BNMTELELINK : 1-300-88-5465 or
Hotlines : 03 2691 0824 / 2692 6482 / 2698 2810 / 2694 2143
Fax: 03 2698 7467

E-mail: bnmtelelink@ bnm.gov.my

Bank Negara Malaysia
8 April 2008

Koperasi Taqwa (PAN-PHOENIX DINA HOLDINGS BERHAD)
suite 11-03, level 11,wisma goldhill
67, jln raja chulan
kl
No Telefon: 0320722212,0320727212

Syer wajib Koperasi Taqwa ialah RM500.Nak topup syer pon dgn gandaan RM500.Dividen tahunan akan dibayar setiap tahun sebanyak 16% ke 30%.
Selain syer yang ditawarkan,Koperasi Taqwa juga mempunyai skim pelaburan atau produk kewangan.Contoh salah satu pelaburan KOTAQWA:

Modal pokok = RM5000
Faedah/Dividen = 2% seminggu

RM5000*2%= RM100 seminggu = RM400 sebulan

Boleh top-up pelaburan mengikut gandaan RM5000

Kontrak 2 tahun (2 tahun-renew contract),perjanjian (stamping agreement) disediakan oleh pihak koperasi.Kontrak boleh disambung sekiranya ahli berminat menyambung pelaburan.MOdal pokok tidak hangus.Boleh dikeluarkan sekiranya tidak mahu menyambung kontrak setelah 2 tahun.
sebenarnya kita di malaysia timur ini automatik dibawah Kelab Taqwa dan bukannya KOTAQWA.sebabnya waktu kita masuk dulu kita telah menandatangani perjanjian dengan Kelab ini dan bukanya KOTAQWA.Pasal hibah tu akaunnya under Kelab Taqwa dan bukannya KOTAQWA.
untuk makluman tuan Urang KK kad keahlian boleh diperolehi dengan pejabat dina di KK.
Aku ada dengar juga brita yang menyatakan KOTAQWA amik duit Ustaz harun, 40Juta, pengasas DIna. Then pas dapat duit tu, diaorang berpecah. sekarang, KOTAQWA x lagi dismping dina. Kini Kelab Taqwa Malaysia KTM adalah dibawah USTAZ Harun. jadi baik masuk bawah Ustaz.
bagune Wisma Harun Mat Saat, kubah kaler merah tu hok dekat kile Rohm Wako tu HOK MILIK KELAB TAQWA buke KOPERASI TAQWA, Koperasi Taqwa ni duduk di jale Penkale Chepa dekat tanjung chat Bagunanan warna kuning.
ada lagi yang tak tau ka?? dina dan kotaqwa dah berasingan bulan 1 2008 lagilah.. aku pun terkena jugak, separuh pelaburan aku dalam dina separuh lagi dalam kotaqwa.. yang aku heran masa aku tambah pelaburan tu.. aku isi borang tambah pelaburan, bukan buat pelaburan baru.. tup tup bulan 3 2008 aku tahu dina dan kotaqwa dah berpecah.. aku bukan nak tuduh mana mana pihak yang betul atau salah.. tapi duit yang aku labur dalam dina, hibah dapatlah tapi tak sepenuhnya.. bayar mingguan macam mula mula dulu. tapi lepas raya ni gigit jari lagi ni, hibah tak masuk punn… duit yang dalam kotaqwa tu he he he.. dah bermacam alasan yang aku dengar, 10 juta lah apalah. pemodal tak bayar lagilah. dan bermacam macam lagilah.. last skali aku call dia suruh banyakkan doa lah pulah..
kata kotaqwa sebelum dalam msg yg dihantar kepada funder kotaqwa menunggu bayaran dari rakan kongsi bernilai 10 juta,dan akan diselesaikan sebelum 15 september,dan sekiranya xdapat sebelum 15 september datang ofis buat laporan, ada someone yg buat laporan sbb tempoh yg dujanjikan xmasuk maka dibahagi lagi tempoh sebelum raya,hasilnya samapi skrg xdapat dapat n xda kabo berita, pernah saya cuba menghubungi no 0179261164 (nama dirahsiakan)yang sebelumni xda masalah,tp tiba-2 no tersebut xda dalam perkhidmatan,kalau saudara saudara dalam dina or kotaqwa dapat bantu or bagi maklumat yg soheh boleh x kasi no telifon,ofis kotaqwa or somebody yang boleh dihubungi,tlglah,saya perlukan bantuan,tlglah bagi cadangan yg mmebina,tanpa ada sumpah seranah dan sebagainya,saya berharap sgt dalam bln yang mulia dan berkat ini
wassalam
Yup, cuba call # ini: 0199318321 , kak sue ( pegawai dina)
mungkin anda akan mendengar perjelasan yg lebih baik..
khabarnya DINA sudah membuat bayaran hibbah kembali..
1.Smart Tax- Modal x hangus. Pembayaran hibah dilakukan mingguan/bulanan.Modal dipulangkan kembali selepas 2 tahun.. 2.Smart Dina-Modal tidak dikembalikan tapi pembayaran hibahnya adalah 240%.. 3.Smart Taqwa-skim ni sesuai utk biznesman.
Saya menyertai KTM(Kelab Taqwa Malaysia) pd bulan April lalu. Sblum DINA disiasat oleh BNM, saya dibayar mengikut Jadual tapi tlah tertangguh 2 bulan masa siasatan dijalankn. Bila dah clear, pmbayaran disambung semula dan 2 bulan lalu dibayar pd setiap minggu hingga skrang.
Mengikut perjanjian, sumbangan akan matang selepas 24 bulan. Jika nak sambung akan diserap masuk dlam program persatuan usahawan dina untuk tempoh 8 tahun lagi.Jika tak nak teruskan, jumlah sumbangan akan dikembalikan pd ahli.
Setakat ini payment masuk pd setiap Isnin. So far ok lah. Mudah2an akan brkekalan.:D :)paid
Untuk menikmati setiap program yang disediakan oleh Kelab Taqwa Malaysia(KTM) , individu tersebut perlu menjadi ahli terlebih dahulu.

-Wajib-
Yuran kemasukkan = rm25.00
Yuran tahunan =rm25.00
Membership kad =rm30.00
Dina dipunyai oleh PAN-PHOENIX DINA HOLDINGS BERHAD

Cabang perniagaan DINA HOLDINGS:

1. Oil and gas
2. Metal n scrap metal
3. Gold
4. Properties
5. IT (broadband)
6. Trading
7. Halal Product
8. Etc

Sumber dari berbagai forum malas nak edit… di K K kalau nak tahu lebih lanjut gi jelah ke ofis dia di Kingfisher tingkat 1 bawahnya kedai barangan produk diaorang Dina.. ada maklumat lebih lanjut ceritalah kat aku…

Reblog this post [with Zemanta]
Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

Penyediaan Pelan Perniagaan

Posted on 12 October 2008. Filed under: Finance, Pelan Perniagaan | Tags: , |

Penyediaan Pelan Perniagaan Rancangan Perniagaan (RP)

1.Satu dokumen bertulis yang menerangkan secara menyeluruh tentang perniagaan atau projek yang hendak dijalankan.

2.Merupakan pelan induk perniagaan yang menerangkan kajian-kajian yang telah dibuat dan langkah-langkah yanbg akan diambil pada masa hadapan untuk membangunkan perniagan, ramalan dan jangkaan serta cara-cara pelaksanaan strategi perniagaan

Kegunaan (RP)

  • Membolehkan usahawan melihat dan menilai projek secara objektif, kritikal dan praktikal.
  • Menjadi garis panduan untuk pengurusan perniagaan.
  • Mengkaji dan menilai sama ada projek yang akan dilaksanakan berdayamaju atau sebaliknya.
  • Meyakinkan pihak-pihak tertentu terhadap idea-idea perniagaan dan sebagai asas bagi cadangan pembiayaan.
  • Mengagihkan sumber-sumber yang terhad dengan lebik baik.

Pengumpulan Maklumat Penyediaan (RP)

  • Rekod dan data dalaman sesebuah perniagaan
  • Statistik
  • Data ekonomi
  • Data perdagangan
  • Penyelidikan pasaran

Kandungan (RP)

1. Jadual Kandungan
2. Ringkasan eksekutif RP/sinopsis RP
3. Pengenalan
4. Tujuan Penyediaan RP
5. Latar belakang perniagaan/syarikat
6. Latar belakang pemilik
7. Rancangan organisasi/pengurusan
8. Rancangan pemasaran
9. Rancangan pengeluaran/operasi
10. Rancangan kewangan
11. Jadual pelaksanaan projek
12. Rumusan

Penyediaan (RP)

1. Pengenalan

  • Nama Syarikat
  • Jenis Perniagaan yang diceburi
  • barangan/perkhidmatan yang ditawarkan
  • lokasi premis
  • tarikh perniagaan dimulakan
  • latar belakang industri dan tren pasaran
  • Senario masa hadapan

2. Tujuan Penyediaan RP

Nyatakan sama ada:

  • memohon pembiayaan kewangan dari pihak-pihak tertentu
  • merancang pelaksanaan projek baru
  • untuk dijadikan garis panduan dalam menguruskan perniagaan
  • atau lain-lain tujuan

3. Latar Belakang Perniagaan/Syarikat

  • Nama perniagaan
  • Alamat, No. Telefon
  • Bentuk perniagaan
  • Kegiatan utama
  • Tarikh mula/hendak memulakan perniagaan
  • No. Pendaftaran Perniagaan
  • Modal permulaan, modal dibenar
  • Nama dan alamat pemegang saham
  • Nama bank (jika ada)
  • No. Akaun Perniagaan(jika ada)

4. Latar Belakang Pemilik/Ahli Kongsi/Pemegang Saham

  • Nama, alamat, no. telefon
  • Kelulusan akademik
  • Pengalaman/kemahiran

5. Rancangan Organisasi/Pengurusan

  • Matlamat dan strategi syarikat
  • Struktur/carta syarikat
  • Senarai kakitangan pengurusan
  • Senarai perjawatan
  • tanggungjawab setiap jawatan
  • imbuhan/gaji bagi setiap jawatan

6. Rancangan Pemasaran

  • Analisis Pasaran
  • untuk membuat ramalan jualan yang baik, maka perlu buat analisis keatas pelanggan, pasaran dan barangan/ perkhidmatan.
  • mengkaji arah aliran pasaran dalam industri bagi perniagaan yang dijalankan.
  • mengukur saiz pasaran iaitu jumlah potensi pasaran dalam sesuatu kawasan dalam jangkamasa tertentu (eg. setahun).
  • Barangan/Perkhidmatan – ciri-ciri serta kelebihan yang dimilikinya serta faedah-faedahnya.
  • Mengenalpasti pelanggan/pengguna barangan atau perkhidmatan tersebut.
  • Persaingan bagi barangan/perkhidmatan tersebut.
  • Ramalan Jualan
  • syer pasaran bagi barangan/perkhidmatan.
  • Strategi Pemasaran
  • Strategi pemasaran secara keseluruhan
  • bagaimana syarikat akan menghadapi persaingan
  • kelebihan perniagaan jika dibandingkan dengan pesaing dari segi, kualiti, harga, lokasi, imej dan sebagainya
  • Strategi barangan
  • faktor-faktor yang boleh menarik pelanggan
  • Strategi harga
  • penentuan harga
  • tawaran harga dan sebagainya.
  • Strategi Pengedaran
  • cara pengedaran dibuat
  • kos-kos yang terlibat
  • rancangan jangka pendek dan jangka panjang jualan tersebut
  • Strategi promosi
  • teknik-teknik promosi yang akan dijalankan
  • Belanjawan pemasaran

7. Rancangan Pengeluaran/Operasi

  • Barangan/perkhidmatan yang dikeluarkan termasuk kuantitinya.
  • Proses pengeluaran (jika bidang pembuatan)
  • Keupayaan pengeluaran
  • Rancangan pengeluaran
  • jumlah pengeluaran
  • keupayaan maksimum
  • penyimpanan stok
  • Senarai bahan mentah (jika ada)
  • Senarai buruh/pekerja terlibat dalam pengeluaran/perkhidmatan
  • Pengendalian mesin/peralatan

8. Rancangan Kewangan

Bahagian ini bertujuan untuk mempastikan sejauh mana kebenaran andaian-andaian yang dibuat berkaitan dengan pasaran, jualan dan kos-kos yang terlibat. Ramalan/andaian yang dibuat perlu realistik supaya ia boleh digunakan untuk penilaian dayamaju projek dan juga sebagai alat kawalan belanjawan.

Bahagian ini merangkumi :

  • Kos pelaksanaan projek
  • Sumber pembiayaan
  • modal sendiri
  • pinjaman bank
  • sewa beli
  • lain-lain
  • Proforma aliran tunai – bulanan dan tahunan (3 – 5 tahun)
  • Proforma Penyata Pendapatan – tahunan (3 – 5 tahun)
  • Analisis Titik Pulang Modal

9. Jadual Pelaksanaan Projek
Untuk menunjukkan peringkat-peringkat pelaksanaan sesuatu projek.

10. Rumusan/Justifikasi
Memberi alasan kukuh bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu tentang dayamaju projek/perniagaan tersebut.

Nota:
Sumber rujukan
– ‘Asas Keusahawanan’ oleh Pusat Pembangunan Usahawanan Malaysia (MEDC)
– ‘Outline for a Business Plan’ – Arthur Young.

Read Full Post | Make a Comment ( None so far )

BURUNG LAYANG-LAYANG

Posted on 9 October 2008. Filed under: Pelaburan, Pelan Perniagaan, Perladangan | Tags: , , , |

skip to main | skip to sidebar

BURUNG LAYANG-LAYANG

Satu Perusahaan yang menarik dan komersial dari; Shafie Nor 0199880634 atau shafienor@hotmail.com

Sunday, October 15, 2006

PENGENALAN

Burung Walet merupakan burung pemakan serangga yang bersifat aerial dan suka meluncur. Burung ini berwarna gelap, terbangnya cepat dengan ukuran tubuh sedang/kecil, dan memiliki sayap berbentuk sabit yang sempit dan runcing, kakinya sangat kecil begitu juga paruhnya dan jenis burung ini tidak pernah hinggap di pohon. Burung walet mempunyai kebiasaan berdiam di gua-gua atau rumah-rumah yang cukup lembab, remang-remang sampai gelap dan menggunakan langit-langit untuk menempelkan sarang sebagai tempat beristirahat dan berbiak.

Klasifikasi burung walet adalah sebagai berikut:
Superorder : Apomorphae
Order : Apodiformes
Family : Apodidae
Sub Family : Apodenae
Tribes : Collacaliini
Genera : Collacalia
Species : Collacaliafuciphaga

Hasil dari peternakan walet ini adalah sarangnya yang terbuat dari air liurnya (saliva). Sarang walet ini selain mempunyai harga yang tinggi, juga dapat bermanfaat bagi duni kesehatan. Sarang walet berguna untuk menyembuhkan paru-paru, panas dalam, melancarkan peredaran darah dan penambah tenaga.

PERLADANGAN BURUNG LAYANG-LAYANG

Bermula sedekat yang lalu apabila burung layang-layang berhijrah dari gua ke bandar menjadikan bangunan lama yang mempunyai suasana hampir sama dengan keadaan dalam gua sebagai habitat barunya Akibat mempunyai nilai pasaran yang tinggi banyak premis dalam kawasan bandar telah diubahsuai untuk perladangan burung layang-layang.

Pengubahsuaian premis asasnya ialah menjadikan suasana dalamannya sama dengan gua. terutamanya gelap dan lembab. Antara ubahsuai utama dilakukan ia lah :-

  • Penutupan pintu dan tingkap
  • Pembinaan lubang pengudaraan
  • Penyediaan pintu masuk
  • Penyusunan bluti di siling sebagai tempat pembiakan
  • Sistem irigasi dalam dan luar bangunan bagi mengawal suhu
  • Memasang sistem audio

Suasana persekitaran yang diperlukan dalam rumah burung ialah suhu yang setabil antara 25 hingga 28 darjah celsius, kelembapan antara 80 hingga 90 peratus dan kegelapan kurang dari 1 lux. Bumbung bangunan hendaklah dibuat daripada bahan-bahan yang dapat menahan kepanasan matahari.Pembinaan persekitaran yang sesuai telah menyebabkan burung walit sesuai dengan habitat barunya dan memberi pulangan yang tinggi kepada pemiliknya.

Pembinaan Rumah Burung layang-layang

Mengikut buku Amalan Baik Untuk Perladangan Burung layang-layang/ Aerodramus dan Perumahannya” terbitan Jabatan Perkhidmatan Haiwan, premis hendaklah dibina di atas tanah pertanian atau perusahaan pada jarak minima 100 meter dari kawasan kediaman. Disamping itu kelulusan daripada Pihakberkuasa Tempatan perlu diperolihi.

Reka bentuk bangunan perlulah berdasarkan kepada kehendak dan keperluan burung bagi menjamin burung walit akan menetap dan terus menetap. Rumah walit perlu disediakan roving room kerana semasa memasuki bangunan burung walit akam berputar-putar dulu mengikut putaran jam sebelum menuju ke sarangnya. Resting room perlu disediakan sebagai tempat burung walit beristerehat dan membina sarang. Lubang keluar masuk burung sesuai diletakan di bahagian atas bangunan dengan arah bertentangan daripada matahari naik atau jatuh bagi menjaga kegelapan dalam bangunan. Antara ciri-ciri lain rumah walit yang perlu diambil kira dalam pembinaannya ialah ;-

  • Sistem ventilasi bagi mengawal suhu
  • Bahagian dalam terlindung dari cahaya matahari
  • Ketinggian ideal melebihi 15 kaki dengan keluasan melebihi 20 kaki persegi
  • Penyediaan beluti untuk burung bersarang
  • Kalis tikus, ular, biawak dan pemangsa.
  • Pemasangan sistem audio
  • Notis amaran di lokasi sesuai.

Keluasan minima 20 X 30 kaki. Lebih ekonomik jika dibina bertingkat. Ketinggian dari lantai ke bumbung antara 6 hingga 15 kaki. Bahagian dalam bangunan diplaster dengan campuran pasir, kapur dan simen. Bahagian luar dengan campuran pasir dan simen sahaja.

Tempat burung layang-layang berehat dan membuat sarang dibuat petak-petak daripada papan yang kuat serta dilekatkan di bahagian siling bangunan.

Sistem paip jaringan (sprinkle) diletakan pada bahagian bumbung dan dalam bangunan. Bila cuaca panas paip dipasang bagi menjamin suhu sentiasa rendah dan kelembapan tinggi.

Pintu keluar masuk burung berukuran 20 X 20 cm dibina dibahagian atas bangunan.

Pemasangan Sistem Audio

Sistem audio dipasang bagi dimainkan suara burung pada waktu tertentu bertujuan bagi memanggil burung masuk kedalam bangunan , membuat sarang dan seterusnya meningkatkan pengeluaran. CD dengan suara burung yang berlainan digunakan untuk memanggil burung , membuat sarang dan meningkatkan pengeluaran.

Pada pintu masuk dipasang minima 2 buah tweeter dan dimainkan pada awal pagi dan petang bertujuan memandu burung masuk kedalam bangunan. Bagi bangunan berukuran 20 X 30 kaki, minima 10 buah tweeter dipasang pada bahagian siling bangunan secara tersebar bertujuan untuk mengundang burung bersarang dalam bangunan.

Jika audio sistem dipasang secara yang betul mengikut nasihat perunding, kemungkinan burung akan masuk kedalam rumah walit dalam jangka masa dua hingga tiga bulan adalah tinggi. Audio sistem sebenarnya berfungsi untuk menarik perhatian walit menuju kearah sumber suara.

PEMILIHAN LOKASI

Persyaratan lingkungan lokasi rumah adalah:

  • Dataran rendah dengan ketinggian maksimum 1000 m dari aras laut.
  • Daerah yang jauh dari jangkauan pengaruh kemajuan teknologi dan perkembangan masyarakat.
  • Daerah yang jauh dari gangguan burung-burung buas pemakan daging.
  • Persawahan, padang rumput, hutan-hutan terbuka, pantai, danau, sungai,rawa-rawa merupakan daerah yang paling tepat.

Bagi kejayaan pembinaan rumah walit, ujian kesesuaian lokasi perlu dijalankan terlebih dahulu. Tujuannya menentukan kawasan tersebut sesuai atau tidak untuk dibina rumah walit. Alat pengesan khas digunakan, walit akan mendekati alat pengesan jika bilangannya banyak. Ujian diperlukan bagi mengurangkan risiko pelaburan. Ujian dijalankan dikawasan tapak cadangan rumah burung atau pun di premis yang dicadang untuk di jadikan rumah burung. Ujian kesesuaian dijalankan pada awal pagi dan lewat petang. Kehadiran burung walit yang banyak semasa ujian akan dijadikan penunjuk kawasan itu berpotensi dibangunkan rumah burung walett.

MATERIAL SOKONGAN

Material

Spesifikasi

Mp3 Cd Suara Burung Layang-Layang

Satu set mengandungi 3 MP3 CD yang masing-masing berfungsi untuk menarik wallet masuk kedalam rumah baru, mendiami dan membuat sarang serta meningkatkan pengeluaran.

Audio Cd Suara Burung Layang-Layang

Link Suara:

http://www2.mymp3.com/

user name:caller08

p/w:caller2008

Satu set mengandungi 3 CD yang masing-masing berfungsi untuk menarik walet masuk kedalam rumah baru, mendiami dan membuat sarang serta meningkatkan pengeluaran

Player Mp3 dan Amplifier

Satu set mengandungi MP3/CD plyer dan amplifier yang masing-masing berfungsi untuk memasang lagu bagi menarik Walet kedalam rumah baru, mendiami dan membuat sarang serta meningkatkan pengeluaran.

Water Spry

Water spry perlu untuk menarik minat wallet.

Penyukat Suhu & Kelembapan

Satu set mengandungi 2 unit yang masing-masing berfungsi untuk menyukat suhu dan kelembapan dalam rumah burung layang-layang dan unit yang lebih besar diletak dalam bilik kawalan tanpa wayar, untuk bacaan suhu dan kelembapan. Amat berguna untuk memantau suhu dan kelembapan rumah burung.


Sarang Tiruan

Perlu untuk peringkat awal menarik minat walet datang bersarang

Speaker Utama

Satu set mengandungi 2 unit yang masing-masing berfungsi untuk menarik walet masuk kedalam rumah baru. Dipasang pada lubang/pintu keluar masuk di tingkat paling atas. Minima 2 unit dipasang pada pintu keluar masuk.

Tweeter

Satu set mengandungi 10 unit yang masing-masing berfungsi untuk menarik walet masuk kerumah baru mendiami dan membuat sarang serta meningkatkan pengeluaran. Minima 10 buah dipasang pada setiap ruang bersaiz 60 meter persegi.

MUSUH DAN CABARAN

Mengawal bangunan daripada tikus, semut, cicak ,kelawar, biawak, burung hantu dan helang yang samada akan merosakan atau menakutkan burung untuk terus tinggal dalam bangunan.

Musuh dan Penyakit

Cadangan Atasi

Tikus

Tikus memakan telur, anak burung walit/swallow bahkan sarngnya. Perosak ini juga mendatangkan suara dan kotoran yang merosakkan kondisi rumah walet

Cara pencegahan tikus dengan menutup semua lubang, tidak menimbun barang bekas dan kayu-kayu yang akan digunakan untuk sarang tikus.
Burung Hantu dan Helang

Memakan burung laying-layang.

Tangkap dan pindahkan
Semut

Semut api dan semut gatal memakan anak walet dan mengganggu burung walet yang sedang bertelur.

Cara pemberantasan dengan memberi umpan agar semut-semut yang ada di luar sarang mengerumuninya. Setelah itu semut disiram dengan air panas.
Cicak dan Tokek

Binatang ini memakan telur dan sarang walet. Tokek dapat memakan anak burung walet. Kotorannya dapat mencemari raungan dan suhu yang ditimbulkan mengganggu ketenangan burung walet.
ditutup.

Cara pemberantasan dengan diusir, ditangkap sedangkan penanggulangan dengan membuat saluran air di sekitar pagar untuk penghalang, tembok bagian luar dibuat licin dan dicat dan lubang-lubang yang tidak digunakan

PELABURAN DAN PULANGAN

Kos yang di bentang sebelum ini terpaksa di hapuskan memandangkan timbul kekeliruan dari dari segi kos sebenar mengikut negeri dan lokasi.

Apa yang penting adalah, anda perlu yakin, sabar dan tawakkal. Sesungguhnya setiap usaha yang dilakukan dengan bersungguh-sunguh dan berdoa kepada Yang Maha ESA pasti ada kejayaan.

TUAIAN HASIL

Cara rampasan iaitu sarang yang telah siap dibina tetapi belum sempat Walet / Swallow bertelur diambil. Cara ini akan menyebabkan kepupusan burung walit kerana tidak dapat membiak.

ara buang telur iaitu setelah Walet / Swallow bertelur, sarangnya diambil sementara telurnya dipindah kesarang seriti atau incubator untuk penetasan. Kadar penetasan yang rendah dan kadar kehidupan yang rendah juga tidak menjamin perkembangan jumlah burung walit. Cara ini diamal di Indonesia kerana jumlah seriti banyak disana tetapi jarang kedapatan di Malaysia.

Cara penetasan iaitu sarang diambil setelah telurnya menetas dan anak Walet / Swallow terbang.Ini merupakan cara yang terbaik menjamin populasi burung walit terus meningkat dan industri ini akan terus berkembang.

CASH FLOW

A. MODAL PERMULAAN
(Mendirikan Bangunan Baru tidak termasuk tanah; cth 20’X60’ -3 tkt)

1. Bangunan dan kelengkapan/material
a. Bangunan (RM70.00 sekaki persegi)
RM70X1200=RM84000.00 X 3 =RM252,000.00
b. Sistem Audio dan Alarm sistem
RM30,000.00
c. Kayu papan(sirip) burung bersarang (meranti merah ) RM3500 satu tan
RM3500.00 x 5 =RM17500.00
d. Lain-lain(Elektrik dan Air)
RM10,000.00

JUMLAH
RM309,500.00

B. Pulangan

Harta Tetap
Bangunan dan kelengkapan/material = RM 309,500.00

Modal Pusingan Setahun

Kos tenaga buroh = RM 7,200.00
Eletrik dan air =RM 1,000
Kos Permulaan Setahun = RM 317,700.00

Anggaran Hasil Sarang burung (minima):

Akhir tahun 1, 0.5 kg X RM 3,000 = RM 1,500.00
Akhir tahun 2, 4 kg X RM 3,500 =RM 14,000.00
Akhir tahun 3, 8 kg X RM 4,200 =RM 33,600.00
Akhir tahun 4, 20 kg X RM 4,200 =RM 84,000.00
Akhir tahun 5, 30kg X RM 4,500 =RM 135,000.00
Akhir tahun 6, 35kg X RM 4,500 = RM 157,500.00

Keuntungan Tahunan

Tahun 1, RM 1,500 – (RM 317,700.00) =(- ) RM 316,200.00
Tahun 2, RM 14,00 – (RM 316,200.00) =(-)RM 302,200.00
Tahun 3, RM 33,600 – RM 302,200=(-)RM 268,600.00
Tahun 4, RM 84,000 – RM 268,600=(-)RM 184,600.00
Tahun 5, RM 135,000 – RM 184,600=(-)RM 49,600.00
Tahun 6, RM157,500 – RM 49,600.00 = RM107,400.00

Di akhir tahun keenam modal di perolehi sepenuhnya.

CONTACT

Saya ada menyediakan satu pakej lengkap dengan item2 berikut:

1. Kertas kerja lengkap
2.Pelan binaan rumah burung layang-layang.
3.Meterial-material yang diperlukan dalam proses pembikinan sarang
4.Khidmat nasihat
5.CD yang berkaitan.
6.Lain2 perkara hingga burung menginap.

hubungi saya di shafienor@hotmail.com atau 0199880634
atau email:shafienor@hotmail.com

Anda Boleh Lakukannya!

Anda Boleh Lakukannya!

Apa pendapat anda tentang industri Burung layang-layang?

Read Full Post | Make a Comment ( 4 so far )

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...